Google întreabă (I)

Nu-i așa că vă place opțiunea de autofill oferită de Google (cu a sa nouă terifiantă politică). De exemplu dacă întrebăm ”are comics” obținem niște rezultate…surprinzător de puțin bizare. Internetul mă dezamăgește. Dar totuși, să le răspundem, pentru că pitong.

”are comics worth anything”, ”are comics a good investment” și ”are comics worth collecting”

Întrebarile asta țin de speculatorii nord-americani și de modul cum s-a trântit la pământ industria în anii 90 distrugând niște inițiative foarte frumoase între timp prin folosirea copertelor varia(n)te și sugerarea că o bandă tipărită în milioane de exemplare în care își face apariția pentru prima oară orice jeg de personaj derivativ ar putea valora în câțiva ani la fel de mult ca primul număr al lui Action Comics. Răspunsul este un ”nu” destul de clar. Se pot scoate niște bani vânzând pe eBay copii semnate de autori sau dacă ai noroc să strângi antologia/fanzina/minicomicul obscur și tras la xerox al unui artist aspirant poate-ți scoți niște bani de buzunar când o deveni faimos, dar mai mult nu.

”are comics art”

Au mai fost niște discuții pe tema asta și vor continua să fie probabil până când nu va mai exista termenul de artă. Părerea mea este că sunt o artă, dar nu toate benzile sunt artă (bună/înaltă, după nevoie și preferințe), iar cele care sunt artă nu o fac fiindcă au un număr de liniuțe pe pagină, că sunt alb-negru sau color, că a stat artistul un număr de ore pe fiecare panou, ci de ceva mai profund.

”are comics literature”

Um…e complicat. Răspunsul imediat ar fi că nu. Răspunsul cu care aș fi un pic mai mulțumit ar fi  ”depinde, dar în principiu nu prea”. Nu mai țin foarte bine minte cum argumenta Ion Manolescu că de fapt ar fi, parte deoarece de fiecare dată când venea vorba de benzi desenate abandona exprimarea clară și concisă în favoarea uneia mult mai greu de urmărit. Oricum, ideea e că influențele creatorilor de comics (nu știu cât de bine se aplică celorlalte continente, dar privind mainstreamul cred că s-ar putea extinde la întreaga bandă desenată) sunt mult adânci în proză, apoi în film, decât în artele plastice. Sunt benzi care fac multe lucruri pe care le face și literatură, atât pe partea epică cât și pe cea lirică și sunt aspecte care pot fi studiate în tandem. Dar sunt aspecte care pot fi studiate în tandem cu filmul și aspecte care pot fi studiate în tandem cu artele plastice. În final aș prefera ca banda desenată să fie considerată o formă de artă de sine stătătoare…dar dacă e nevoie să fie mascată drept altceva până când capătă respect în mainstream, așa să fie. Și ar mai fi opțiunea că dacă autorii consideră că fac ceva mai mult decât niște amărâte de benzi desenate să-și multiplice eforturile.

”are comics media mail”

Habar n-am la ce se referă.

/**

* Aflasem ce însemană, dar am uitat.

**/

”are comics dead”

Pentru că probabil se întreabă de benzile tipărite cu supereroi, răspunsul este ”nu încă, dar nu mai durează mult”. Probabil mereu o să fie un Superman pe raft, dar nu o să mai fie prima opțiune, nici a doua. Dacă se întreabă de benzile tipărite per total atunci răspunsul este ”nu, dar or să-și împartă tarlaua cu cele digitale”. Despre benzile digitale și webcomics s-a discutat extensiv acum nu multă vreme. În principiu cele fizice cred că vor migra spre obiecte de ”lux” și colecție.

”are comics still popular”

Întrebarea este dacă au fost vreodată mai mult decât acum? Citeau acum 30-40 de ani adulții de atunci benzi desenate. Aveau de unde alege? Iar dacă nu facem prostia să eliminăm webcomics din ecuație, ele sunt destul de populare. Da.

”are comics good for kids”

Ăsta-i motivul pentru care cred totuși că vânzările scad și asta global, deși poate ceva mai accelerat în America de Nord. Nu numai că sunt prea scumpe, dar benzile pentru copii sunt plictisitoare și mai degrabă apreciate tot de adulții care vor să-și redescopere/retrăiască copilăria, iar celelalte au niște probleme. Deci copii nu prea citesc benzi, ceea ce înseamnă foarte puțin public nou, care oricum când ajunge la vârsta când ar avea voie să citească altceva decât Super Dinosaur ar fi fost captat de alte forme de divertisment, iar banda desenată este ceva auxiliar și primul lucru care cade când n-are bani de bere.

Referitor la întrebare violența nu mă deranjează prea tare (când eram mai mic mă supuneam la niște tâmpenii care mi-ar face un pic de greață acum, deci cred că e ceva peste care treci, nu care te influențează), dar modul cum portretizează sexualitatea mi se pare un pic dăunător. Nu știu dacă sunt mai nocive pentru copii decât jocurile video (cel puțin în teorie ar trebui să fie mai puțin izolaționiste, dar teoria pare infirmată de multe ori) sau dacă a-i forța să citească literatură canonică ar fi tot timpul mai benefic.

”are comics good”

Unele da, altele nu. Te ajută la digestie. Iar dacă încerci să le citești înainte să le mănânci s-ar putea să descoperi că procentul de lucrări bune vs slabe este un pic mai frumos decât cel din alte media.

Ce-l întrebăm pe conu’ Google data viitoare? Sau puteți propune voi întrebări.


Posted

in

by

Comments

4 responses to “Google întreabă (I)”

  1. Blog- WEBCOMICS-ro Google intreaba -I- – WEBCOMICS-ro…

    O serie de întrebări aparent comune despre benzi desenate….

  2. mihai iacob Avatar
    mihai iacob

    Imi place textul asta al tau, Alin. Am numai ceva a cirti sau, mai bine zis, doar a nuanta, la raspunsul pe care-l dai (“depinde dar in principiu, nu prea”) la intrebarea googleasca “are comics literature”: atita timp cit au bule de dialog, dreptunghiuri diegetice, naratiune si personaje, cred ca sint SI literatura (“epica”, mai ales), asa cum sint SI arta plastica sau, prin jocurile cinematografice mimetice cu unghiuri si planuri sau prin elementele cinematice din banda desenata digitala (asta-i un concept pe care-l pomenesti in alta postare…am sa comentez ceva si acolo), SI film. De fapt, nu prea inteleg “nu prea”-ul tau. Toate artele sint hibride si interferente, nu? Vremea delimitarilor generice si a autonomiilor artistice (o idee consacrata la sfirsitul secolului XIX) a cam apus, din pricina lipsei de functionalitate a acestor delimitari in analiza artei actuale…si nu doar a artei. Ceea ce nu inseamna, desigur, ca nu putem vorbi despre banda desenata ca un mediu distinct. Pe de alta parte, sint de acord cu tine ca trebuie “sa inchidem ochii” in fata aproprierii legitimante si publicitare de catre banda desenata (europeana, mai ales) a etichetei “nobile” de “literatura”, sau, mai precis, de “roman grafic”. Pina la urma, si publicitarii fac la fel atunci cind isi eticheteaza revendicativ videoclipurile drept “scurt metraje”, pe la festivaluri.

    1. Alin Avatar

      Trebuie să mă gândesc puțin la ce m-am referit…Sincer încercam să fac ceva repede și ușor și poate de ceva interes, așa că nu știu dacă sunt cele mai bine gândite sau formulate răspunsuri.

      Cred că vroiam să punctez că în ciuda componentei literare nu este doar atât.

      Acum aș da un răspuns mult mai dezinteresat și mai puțin rigid. Ceva pe linia: ”E ok din partea mea dacă asta vrei tu să fie.”

  3. mihai iacob Avatar
    mihai iacob

    “de interes” e postarea ta fara-ndoiala. Si foarte proaspata si agila si desteapta si haioasa. Si imi place si raspunsul “mult mai dezinteresat si mai putin rigid” pe care-l dai pina la urma. Cred ca e cel mai rezonabil. Si scuza-ma ca sint retardat in reactii (din 2013 la postari din 2012), dar abia acum m-ai bagat si tu in grupul asta (si iti multumesc)…:))

Leave a Reply to polimedia.us/fain Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.