Star Wars a fost mereu o franciză de pe urma căreia banda desenată a profitat semnificativ. Anecdotic, seria din ‘77 publicată de Marvel în aceeași perioadă cu filmul a salvat compania de la faliment. Dark Horse de asemenea poate nu și-ar fi permis să publice Sin City și Hellboy (nu înainte ca acestea să devină filme, cel puțin) în absența unui catalog vast de benzi Star Wars. Licența revenind la Marvel, prin compania părinte Disney, s-ar putea spune că istoria se repetă: făcând abstracție de prime apariții din serii anticipate, benzile cu Star Wars tronează lună de lună în topurile vânzărilor, depășind Batman, Amazing Spider-Man sau Avengers.
Totuși, serialul original de la Marvel apărea când singurul produs Star Wars era primul film, care pe vremea aceea nu era nici măcar Episodul 4: O Nouă Speranță, ci doar Star Wars. Benzile de la Dark Horse se plasau ferm în Universul Extins, evitând să repovestească filme sau să lege episoadele între ele, ci încercau să-și imagineze ce urmează filmelor sau se uitau în trecutul ori în viitorul îndepărtat, mai apoi ofereau perspective insolite asupra Războiului Clonelor și a insurgenței Rebelilor. Creatorii implicați erau ei înșiși periferici, debutanți, autori din banda banda subterană și alternativă, autori străini sau veterani ai benzii cu supereroi care dintr-un motiv sau altul nu-și mai găseau locul în linia benzile de la Marvel și DC. Astfel s-a ajuns la o colecție surpinzătoare și eclectică de scenariști și desenatori printre care îi numărăm pe Howard Chaykin, Walt Simonson, Carmine Infantino, Edvin Biuković, Tom Veitch, Cam Kennedy, Jo Duffy, Paul Gulacy, Mike Baron, John Ostrander, John Wagner sau Tom Taylor.
Acum în schimb narațiunea canonică este definită de două trilogii realizate cinematografic și o a treia bătută în cuie pentru creatori (chiar dacă nu încă pentru public), cu un Univers Extins abandonat și un Disney la cârmă care cere mai multă sinergie interdepartamentală. Autorii chemați de data această sunt nume rezonante din banda de gen care au demonstrat, chiar mai mult decât propria creativitate, că pot lucra într-un context editorial rigid: Kieron Gillen și Salvador Larroca – Dark Vader -, Greg Rucka și Marco Checchetto – Shattered Empire -, Charles Soule și Alex Maleev – Lando -, iar nu în ultimul rând, autorii acestui volum, Jason Aaron și John Cassaday.
Volumul de față conține două povești care ar putea foarte bine să fie două scurt-metraje de 45 de minute care sudează niște goluri între O Nouă Speranță și Imperiul Contraatacă. Răspunde la întrebări privind situația globală precum ce eforturi face Alianța Rebelilor să înfrângă Imperiul?, cum își revine acesta după distrugerea Stelei Morții? cum a ajuns Alianța să se mute pe planeta înghețată Hoth? dar atinge și dezvoltarea personajelor trasând evoluția relației de prietenie între Han și Luke, acel du-te-vino amoros între Han și Leia sau cum Vader realizează identitatea pilotului rebel care l-a doborât în bătălia de pe Steaua Morții.
Dacă alți artiști care au prelucrat universul Star Wars în bandă desenată au exploatat aspectul grafic al mediului, Cassaday excelează prin fotorealismul său, fără să ajungă în situații de ”Uncanny Valley”. Are suficientă abilitate și disponibilitate de a căuta referințe încât figurile să nu apară nelalocul lor, decupate sau exagerate deranjant, fețele au expresiile potrivite și în același timp rămân fidele actorilor.
Atât la nivel de scenariu, cât și de grafică, primează redarea cu acuratețe a filmelor, reproducerea unor scene care ar fi putut foarte bine să fie filmate în ‘80, dar și o claritate a narațiunii. Deși nu este loc de foarte multă inovație, de riscuri estetice, de experimente, rămâne o bandă desenată solid realizată, numai bună pentru un fan care a văzut de prea multe ori filmele și dorește ceva nouă, însă familiar.
Banda poate fi comandată de aici.
Leave a Reply