The Martian – dar nu chiar

Nu știu voi cum sunteți, dar pentru mine o recomandare de film nu poate veni mai puternic decât din partea lui Costi Rogozanu. Mai exact, atunci când Rogoznu e supărat pe un film că nu-i suficient de angajat în lupta de clasă. Așa că am fost să văd Marțianul. Și mi-a plăcut. Dar nu cred că că am de spun despre el ceva deosebit sau ceva ce nu s-a spus deja în multe locuri sau ceva ce nu e evident din trailer.

Însă cred că mi-am dat seama de ce Ridley Scott, în ciuda faptului că nu e doar un regizor înzestrat cu capacități tehnice, cu un simț estetic deosebit, dar și cu viziune, a făcut atât de multe filme proaste. Motivul stând tocmai în vizunea sa, care din nou și din se reduce la a picta o masculinitate malignă și sufocantă. Indiferent de sexul personajului urmărit, filmele îi devin studii ale bărbăției tradiționale plasată în situații de criză. Monomania îi alterează filmele, făcându-le atipice în structură și intenții.

Cred că asta explică de atunci când nu are alături o voce ca cea a lui Dan O’Bannon, Callie Khouri sau Drew Goddard să-l ghiddeze către altceva decât o furie oarbă sau când lipsa interiorității personajelor nu este valorificată prin subiectul filmului, Ridley Scott eșuează. Sau e perceput ca un eșec. Stăpânește prea bine estetica și modul de funcționare ale filmului comercial, asta și pentru că din ‘77 alături de Lucas și Spielberg a pus umărul la clădirea sa, pentru a fi o voce auctorială distinctă și e prea puțin interesat să critice masculinitatea pentru a fi alternativ. Dar nici nu oferă ceea ce filmul comercial ar trebui să ofere. Încalcă un contract nescris între autor și spectator. Cu atât mai mult cu cât majoritatea sunt filme de gen, găsindu-se puse de Hollywood în matrițe inflexibile prin care se dictează mesaje morale transparente și anoste, iar de la care publicul așteaptă validare și confort. Ridley Scott nu e interesat de așa ceva. El dorește doar să împingă până la limită bărbatul existent doar ca protector, ca luptător, ca zid de carne în fața vrășmașului; bărbatul care nu are viață în afară acestui rol, care nu are gânduri ce nu privesc supraviețuirea imediată a sa și a celor de care se îngrijește.

În cazul de față reușita filmului vine din felul cum Goddard adaptează romanul lui Weir pentru a schimba raportul între dimensiunile masculinității din viziunea exprimată de Scott. Suferința în față soartei, în față necunoscutului, în fața dușmanului, e doar începutul. Tot ce e se poate petrece mai rău are loc în primele minute și personajul triumfă. Deseori un punct de cotitură dintr-o situație rea într-un imposibilă e realizarea fragilității trupului, ușurința cu care e străpuns și pătruns pentru a permite umorilor vitale să se scurgă din el incontrolabil; aici e chiar primul obstacol peste care se trece.

Optica rămâne aceeași, numai că de obicei bărbatul lui Scott e epuizat de rolul său ori a pierdut lucrurile pentru care s-a sacrificat în primul rând. The Martian vine cu aceeași masculinitate, însă încă funcțională. Aici bărbatul nu mai e un războinic care uneori trebuie să improvizeze, ci un inginer (mă rog, botanist) care rezolvă eficient probleme.


Posted

in

by

Comments

10 responses to “The Martian – dar nu chiar”

  1. tsavatar Avatar
    tsavatar

    Daca tu vezi sui generis masculinitate in the Martian sunt curios ce o sa ai de zis la the Intern

    1. Alin Avatar

      Ideea din final despre cum trebuie să te concentrezi pe ce ai de făcut și pe îndurat mi se pare că se suprapune destul de bine peste concepția tradițională a masculinului. Sau măcar ce tot ia Scott de acolo. Că trebuie să te lași definit de slujba ta, să te sacrifici psihologic și emoțional să faci ce trebuie să faci pentru ca alții (de obicei copii, femei) să-și permită să trăiască.

  2. tsavatar Avatar
    tsavatar

    Nu mi se pare neaparat dar chiar taking that at face value, asta nu e un masculinism pozitiv, avand in vedere the general stemlord unwarranted self aggrandizement si harsh brushes with reality?

    1. Alin Avatar

      Da eu ce am zis?

  3. tsavatar Avatar
    tsavatar

    Pai ai zis ca Ridley Scott are o viziune de masculunitate maligna daca nu e ghidat de un Dan O’Bannon sau un Drew Goddard. Nu mi se pare de exemplu ca masculinitatea din Gladiator e una maligna si n-a avut pe nimeni decat pe Franzoni sa-l mai ahem, reguleze acolo si Franzoni is all about drama and men being square jawed can-do heroes.

    1. Alin Avatar

      Gladiator n-ajunge la cote solipsistice ca Blade Runner, dar măcar investighează masculinitatea. E despre asta. Ceea ce nu mi se pare că-i valabil în Robin Hood, de exemplu.

      Don’t get me wrong. Am un soft spot pentru fixația asta a lui Scott. De aceea am evitat intenționat să folosesc conceptul de ”masculinitate toxică”, că mi se pare un pic altceva. Dar poate și malign e un cuvânt prea puternic…

  4. tsavatar Avatar
    tsavatar

    Problema adevarata a lui Ridley Scott e ca, precum his compadres, he is a purely visual director. Cade undeva la mijloc intre Lucas care e all visual bulshit monger hack fraud si spielberg care has a good visual/ideatic balance since the 80s.

    1. Alin Avatar

      Nuj dacă purely visual e cel mai bun cuvânt, dar cam da. Cam ca De Palma e capabil să facă scene puternice care exprime o idee, o temă de care se tot agață, dar nu e foarte interesat să le lege în narațiuni coerente și satisfăcătoare.

  5. traian Avatar

    Sincer mie nu mi-a prea placut filmul. Povestea urmeaza aceasi formula ca in toate filmele cu dezastre in spatiu,pe mare,pe munte doar ca aici stii exact ce se va intampla si cand. Poti sa intuiesti finalul de la inceputul filmului fara sa te fortezi prea tare. Acestea fiind spuse filmul mai are doua ore de umplut,ocazie cu care trebuie sa te atraga prin regie,scenariu,jocul actoricesc efecte vizuale,sunet etc. Nu am de gand sa le iau la analizat pe fiecare in parte ca e duminca si nu am chef sa stau toata ziua sa scriu despre martianul si am sa ma rezum doar la cateva detalii si comparatii. In primul rand imi place ridley scott ca regizor,mi se pare ca este un om cu viziune. Filmul nu mi-a dat nici o data senzatia de pericol,de izolare iar asta cred eu din cauza scenariului foarte usurel,replicilor amuzante schimbate intre personaje(pe bune,sunt glume tot timpul). M-am saturat sa faca orice film 3D si sa te oblige sa il vezi asa,sincer asta nu era film de minunata tehnologie pe nume 3D. Efectele speciale sunt si atat. Nu se compara dupa pararea mea cu efectele din interstelar sau gravity. Cinematografia exista dar nu pot sa imi amintesc nici o imagine acum dupa doua saptamani de cand l-am vazut,care sa ma fi impresionat,comparand cu sicario sau everest,filme vazute recent si cu o imagine extraordinara. Coloana sonora,muzica disco. Nu am nici o problema cu ea doar ca in afara faptului ca ma facea sa ma detasez si mai mult de film,nu mi se pare ca a adus ceva in plus sau in minus. Conflictele de ordin interior sau exterior sunt temperate,aproape inexistente. Toata lumea e prietena cu toata lumea. Poate nu sunt cel mai potrivit sa critic un film,si nici nu am limbajul necesar pentru asa ceva,vazand ce discutii se poarta mai sus,dar am un criteriu de care tin cont:ceasul! Nu conteaza la ce ce gen de film ma uit,comedy,romance,drama,sf,thriller,action,noir,animated,musical,daca doar imi trece prin gand sa ma uit la ceas,ei bine atunci acel film m-a pierdut,iar din pacate,martianul nu doar m-a facut sa ma gandesc la timp,m-am si uitat la ceas.

    1. Alin Avatar

      Nu știu dacă sunt de acord că urmează scenariul tipic pentru un film de dezastru în spațiu. Și asta tocmai pentru că, așa cum zici și tu, toată lumea e prietenă cu toată lumea. Personajele cooperează (până și China își oferă benevol sprijinul Statelor Unite), iar conflictul vine strict din exterior, din situație.

      Nici legat de regie. Scena aproape de final, când Watney și Lewis plutesc în spațiu legați de cordonul ăla roșu e un moment foarte frumos și puternic, dacă nu emoțional, măcar vizual. Scena când Watney trebuie să se opereze singur nu e de aruncat. Momentul când după 8 luni se dezbracă de costum, așa cum a făcut-o de multe ori, însă acum rămâne un schelet ambulant. Și momentele când explorează planeta.

      În rest înțeleg ce zici și nu cred că greșești. Dar nici nu cred că filmul și-a propus să realizeze ce voiai tu. Și nici nu cred că ce și-a propus filmul e invalid. Cred că e mai mult un caz de desincronizare, decât eșecul artistic al filmului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.