Să învățăm să ne facem reclamă pe social media

tumblr_n2eubgFQzL1qgugy6o1_500

[footnote]Furată de aici[/footnote]

Cam de trei ani tot moderez diferite comunități virtuale. La momentul de față e vorba în primul rând de grupul de Facebook Banda Benzilor Desenate și subredditul /r/altcomix. O prezența constantă prin aceste spații (deci nu e o chestie specific românească) sunt spammeri din domeniu. Oameni care au o revistă, un site, o pagină de Facebook, o idee, ceva și-s prea zgârciți să cumpere publicitate, așa că se folosesc de comunitățile alea strict pentru a-și face reclamă.

Și o fac potopic, postând multiple mesaje pe zi, acaparând ca o buruiană feedul grupului sau pagina redditului, sufocând alte intervenții ale celorlalți membri, fără ca ei să participe în schimb la activitatea comunității. Nu comentează, nu dau likerui și din câte îmi pot da seama statistic nici nu aruncă cu sus-voturi. Iar colac peste pupuză, când li se atrage atenția că noi n-am construit grupurile alea ca spații publicitare ce le așteptau venirea triumfală, invariabil răspunsul lor este încărcat de pasiv-agresivitate și suficiență, de parcă prezența lor ar trebui să ne falteze și să ne salveze de la activități care altfel ar dezonora mediul.

Mă gândesc că fac asta gândindu-se la următoarele. Cu cât postează mai multe intrări, cu atât crește șansa ca cineva să le acceseze. Apoi, poate au auzit undeva de un concept care se cheamă ”brand awareness” și încearcă, la fel ca un student mediocru în noaptea dinaintea examenelor, să-și fixeze produsul în mințile oamenilor. Dar mișcarea asta de o intensivitate brutală, la fel ca tentativele studentului, n-au efecte pe termen lung. Diferența e că studentul ăla-i interesat să țină minte câteva lucruri doar până dimineața următoare.

Dar de fapt, se întâmplă următoarele:

  1. Oamenii par disperați. Iar disperarea pe social media e o chestie de care se fuge aprig. Culmea disperării e să-ți dai singur like fix după ce ți-ai distribuit articolul/poza.
  2. Oamenii par nesimțiți. În momentul în care postezi atât de mult într-un loc trebuie să stai pe acolo. Și din moment ce acel loc e construit pentru a facilita interacțiunea, dacă te aștepți ca intervențiile tale să stârnească interesul fără să-l reciprochezi însemană că nu vezi ceilalți membri ca pe niște posibili fani, colaboratori sau colegi, ci ca pe niște consumatori strânși special pentru tine. Înseamnă că nu-ți pasă de oamenii ăia decât în măsura în care-ți consumă produsul.
  3. După o vreme acele postări devin zgomot. Nu mai oferă cine știe ce informație nouă, iar persoanele care sunt interesate de proiect deja s-au abonat la paginile lui.
  4. Sufocă grupul și moare. Pentru că frecvența postărilor este atât de mare, intrările altor membri rămân în urmă și ajung să fie ignorate și ele. Dacă postările le sunt ignorate, după o vreme nu vor mai veni pe grup.

Ce poți să faci în schimb?

  1. Dacă ți se atrage atenția că ești nesimțit, nu mai perserva în ghiolbănia ta egoistă. Și continui să insist că acest comportament vine dintr-o lipsă de interes și apreciere față de alți oameni fiindcă cele enumerate anterior sunt lucruri absolut evidente, nu cine știe ce secrete de breaslă.
  2. Interacționează cu alți membri. Nimeni nu vrea să citească nimic din ce postează altcineva. În special dacă acel cineva este un necunoscut. Webul este un generator de zgomot, cu nenumărate surse chinuindu-se să-ți acapareze atenția. Iar unele o fac chiar bine. De aceea sunt create aceste comunități pentru a ajuta un pic la filtrarea zgomotului oferind informație circumscrisă în jurul unui anumit subiect. Însă, comunități fiind, membrii favorizează intervențiile altor indivizi pe care îi văd ca făcând parte din grup. Așa că apreciază lucruri aduse sau făcute de alți membri. Poate chiar arată-le asta printr-un comentariu.
  3. Postează și lucruri de pe urmă cărora produsul tău nu câștigă nimic. Așa contribui la creștea, vitalitatea și activitatea grupului, ceea ce te ajută pe termen lung indirect, dar țe favorizează și direct. Oferă membrilor grupului oportunitatea să te cunoască, să afle ce opinii și gusturi ai, cum percepi tu subiectul căruia îi este dedicată comunitatea. Deci să fii un membru al comunității, deci să sporească interesul altor membri să-ți consume produsul, conform punctului 2.
  4. Postează din propriile creații cu o frecvență redusă, privilegiind creațiile altora. De exemplu reddiquetta zice ca nouă din zece intervenții să fie ori comentarii la postările altora, ori postări de pe urma cărora nu beneficiezi. Raportul cred că variază în funcție de o mulțime de factori, dar ideea de bază rămâne: mimează măcar interesul față de alți oameni. Asta va ajuta ca ceea ce te interesează pe tine direct să nu devină zgomot și să-și mențină din impact.
  5. Înainte să postezi ceva uită-te să vezi dacă nu cumva a mai apărut recent. Reddit tinde să te avertizeze de dublele postări. La Facebook trebuie să faci efortul de a derula în jos un pic pagina. Asta nu doar pentru a menține igiena comunității, dar și pentru a arăta că ai un minim de interes față de activitatea ei. Chestie cu atât mai importantă atunci când este vorba despre ceva de-al tău. Dacă un membru a distribuit banda ta, blogul tău, whatever al tău înainte ta, înseamnă că-i pasă un pic de tine; că-l interesează ce faci. În condițiile amintite mai sus de zgomot perpetuu și mai ales în cazul unui mediu atât de puricos ca banda desenată, poate ar fi cazul să apreciezi asta.

Posted

in

by

Comments

4 responses to “Să învățăm să ne facem reclamă pe social media”

  1. rosudirect Avatar
    rosudirect

    Nu sunt de acord cu numarul 5 de la Ce poți să faci în schimb?
    Daca unul care iubeste banda desenata face o dubla postare fara sa stie, nu il certi sau il dai afara din grup. Poate omul e la inceput, poate nu a vazut prima postare,etc.
    Am vazut ca ai certat-o pe una intr-o zi pentru dubla postare. Am strambat din nas. NU e bine sa alungam pe cei care colectioneaza banda desenata pentru o greseala minora pentru o pagina de fb perfecta.

    1. Alin Avatar

      Poți să dai două scrolluri mai jos să vezi dacă nu mai apare linkul ăla. Nu-i așa greu.

      Apoi, treaba asta de obicei nu se întâmplă din pasiune, ci din spamare serială. Sunt oameni care au ceva de anunțat (o lansare, un număr nou, prezența la un târg, o pagină nouă de bandă) și postează același link în toate grupurile dedicate, chiar dacă scopul grupului e organizarea logistică a unui club fizic sau purtarea unor discuții mai pe șleau. De multe ori alea sunt singurile intervenții ale oamenilor ălora în grupuri. Remarcă și Maria Surducan treaba asta.

      Deci nu-i atât vorba despre postare dublă, cât tot despre folosirea grupurilor de facebook pe post de panouri publicitare.

  2. Rix Avatar
    Rix

    Chestia asta e si mai amuzanta IRL, cand dupa mult timp petrecut lucrand intr-un domeniu al entertainmentului, uneori cu bani foarte putini sau deloc, iti faci cateva relatii mai cunoscute, care nu te plac dar te tolereaza. Sa vezi atunci cum multi would-be-artists incearca sa se imprieteneasca awkwardly cu tine, in speranta ca o sa ii ajuti sa isi prezinte ideile acelor relatii.

    Reddiquetta trebuie modificata un pic si implementata si in alte medii.

    1. Alin Avatar

      Întâi să aplice oamneii reddiquetta pe reditt și apoi prin alte părți.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.