Interviu: Oana Maroti despre BD de Budă

Creștem Idei pare să se transforme în locul unde se merge pentru multi-finanțarea proiectelor de bandă desenată. Întâi a fost Prâslea cel Voinic și Merele de Aur a Mariei Surducan, apoi Convergent de Oana și Maria Heller, iar recent a apărut BD de Budă, de Oana Maroti. Și am stat un pic de vorbă cu ea.

Alin: În primul rând mulțumesc că ai acceptat să stai de vorbă cu mine.

Oana Maroti: Eu iti multumesc ca ai aratat interes pentru BD de Buda.

Coperta primului număr de Cristina Gagiu

Pe Creștem Idei este o descriere amplă a proiectului, însă pe scurt ce anume este BD pe Budă?

Este un proiect compus din mai multe proiecte, initiate de mine, pe care le-am organizat in rubrici si le-am dat un cadru de revista grafica. Fiecare numar va dezvalui cate o parte din fiecare proiect, intr-un episod. Desfasurarea asta, pe seriale ne va permite sa scoatem carti grafice si de banda desenata, daca proiectele continua pana ajung la continut suficient.

Ce nevoie simți că va satisface în viața culturală românească? Ce nevoie va satisface pentru tine?

BD de Buda este un produs romanesc, urmareste extinderea culturala si accesibilitatea la cultura. Eu imi doresc, prin revista asta o stimulare la originalitate, prin corespondenta textului cu imaginea si mai multa literatura SF, horror si erotica.

De ce pe Budă?

E un loc intim, comod, in care se afla oricare dintre noi, fara exceptii.

Ai ales Creștem Idei(spre deosebire de We Are Here sau Multifinanțare.ro) dintr-un motiv anume? Te-au umplut de încredere alte proiecte finanțate cu succes? Cunoști autorii unor astfel de proiecte?

Am urmarit Crestem Idei de la primul proiect si-mi doream sa fie BD de Buda printre primele 5. Planul de-acasa nu s-a potrivit cu cel din targ, dar am revenit la Crestem Idei, pentru ca din start mi s-a parut o idee buna.

Din Mind Travelers de Nellida Wilimkova

Din rubricile enumerate pe pagina proiectului reiese că nu ar fi chiar atât de mult BD. Crezi că e comunitate benzii desenate mai deschisă către inițiative de tip ”crowdfunding”? Și [footnote]Nesurorile, după cum specifică Oana în comentariu.[/footnote]Oana Heller  și Maria Heller de asemenea s-au promovat în spațiul bedefil integrând bandă desenată în romanele lor.

Eu cred ca domeniile se intrepatrund, informatia circula altfel si ca nu mai e cazul sa scriem noi pentru noi, cand putem face proiecte elaborate, impreuna si cu siguranta valoroase. Baza revistei, motivul suprem este banda desenata, fascinanta pentru copii, dar poate fi si pentru adulti. Te viruseaza estetic si-ti stimuleaza imaginatia cum ecranele nu o vor putea face niciodata. Ne dorim cat mai multa banda desenata, dar inseamna si multa munca. Ma bucur mult daca, pe un text de-o pagina cineva face 2 desene, ca replica, dar nu ii pot cere 10. E munca serioasa la mijloc.

Spui că ai început deja să colaborezi cu diferiți artiști. Asta pentru ilustrarea textelor de proză? Ai putea să numești câțiva dintre ei?

Colaborarea mea cu artisti are 2 variante. Fie isi aleg un text, fie imi dau o imagine sau mai multe si raspund eu cu un text.

De ex: Cu Cristina Gagiu (artist plastic), in “Dracula’s Adventures in his Home-Town” sau cu Nellida Wilimkova (tattoo artist), in “Mind Travellers”, partea grafica se face ca interpretare a textului.

Pe de alta parte, Mihut Boscu Kafchin (artist plastic) sau Michi D (artist plastic) au preferat sa faca desenele, iar eu am raspuns cu “Vers liber”.

Oricare dintre variante ai avea in lucru e o placere si-ti da un motiv sa mai faci ceva interesant.

Mihut Boscu Kafchin

Ai putea să spui câte ceva despre banda desenată Mind Travellers? De cine este realizată? Ce estetică și ce subiecte abordează?

Mind Travellers este banda desenata SF, la care lucrez impreuna cu Nellida Wilimkova, tattoo artist din Cehia, pe care am intalnit-o intr-un depozit, in care lucram, pe o insula, acum cativa ani. Ne-am imprietenit, am pastrat legatura si eu am scris “Mind Travellers”, i-am trimis cateva episoade, i-au placut si a inceput sa imi tot trimita desene.

Sunt initiative editoriale prin alte părți care te-au inspirat? Care sunt modelele tale?

Estetica uratului e un fel de model pe care il urmaresc, adica simt ca ma inconjoara uratul si ii caut partea estetica. Lumea culturala, in general consider ca e o sursa de inspiratie, lumea in sine.

Mi-as dori sa fie la indemana reviste ca “Metal Hurlant” sau “Hara-Kiri”, pentru ca nostalgia e in aer.

Puteți contribuit la realizarea lui BD de Budă donând oricât de puțin (sau de mult) aici. Există și o pagină de facebook pentru informație și receptat ”feelul” căutat de revistă.


Posted

in

by

Comments

3 responses to “Interviu: Oana Maroti despre BD de Budă”

  1. Andrei Ene Avatar
    Andrei Ene

    Imi place mai mult interviul decat videoclipul de prezentare. Aceasta este facuta intr-un limbaj de lemn… in contradictie cu imaginile si chiar ideea proiectului. Iar acest contrast nu este nici macar amuzant.

  2. Oana Heller Avatar

    Un mic offtopic: Vă rog nu răspândiți informații eronate despre noi, oricât de evidente par acestea. E întotdeauna mai safe să întrebați înainte. Eu și Maria nu am afirmat nicăieri și niciodată că am fi surori iar astfel de afirmații care apar online pe varii site-uri induc oamenii în eroare. Numai pentru că avem același nume de familie nu înseamnă că suntem surori. Really, we are at a facebook search away. Just ask us, don’t asume. 🙂

    Și mult succesc colegilor de la BD de Budă.

    1. Alin Avatar

      Îmi cer scuze, am modificat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.