Mai jos este un interviu luat lui Lucian Avornicesei, membru Event Art-Tour, adică asociația care și-a propus să aducă în România banda desenată The Walking Dead și să o traducă.
Alin Răuțoiu: Salut și mulțumesc că ai fost de acord să-mi răspunzi la câteva întrebări. Cam ce poți să ne spui despre Asociatia Event Art-Tour. Cine sunteți, câți sunteți, cam cu ce vă ocupați?
Lucian Avornicesei: Asociatia Event Art-Tour este mica in momentul acesta, dar are planuri mari! Zambesc gandindu-ma la formularea asta… In momentul de fata asociatia este formata din cele 3 persoane care au si infiintat-o, si anume:
- Domnul Mihai Agape – Pictor, Grafician si Scriitor
- Doamna Adriana Prodan – fosta profesoara de matematica, actual la pensie
- si eu, Lucian Avornicesei – Senior QC/QA in cadrul unei companii clujene.
Ne dorim sa adaugam membri noi, care sa aduca valoare la ceea ce ne dorim sa facem in viitor, care sa puna multa pasiune in ceea ce fac si sa fie pe aceeasi frecventa cu idealurile asociatie noastre.
Asociatia s-a nascut dintr-o impletitura de idei si proiecte socio-educative, cultural-artistice si turistice, din dorinta de a putea face, initia, organiza, crea, infiinta mult si multe in Romania. De aceea avem o gramada de lucruri trecute in obiectul de activitate. In momentul crearii asociatiei, insa, scopul nostru principal era infiintarea unui muzeu tehnologic pe modelul celor din afara, interactiv si accesibil pentru toate varstele, incepand de la 3 ani si pana la varsta a 3-a. Nu am reusit, din pacate, sa gasim sustinatori pentru acest proiect, ce-i drept am incercat mai mult un contact direct cu potentiali sponsori si la acel moment nu am avut succes, insa nu am renuntat la idee si speram sa o putem relua candva, cu forte proaspete.
Cât din Asociație este implicat în aducerea în țară a lui The Walking Dead?
Pentru moment eu sunt cel mai activ implicat, dar pentru asta, bineinteles, am avut nevoie si de acceptul asociatilor mei.
E o evoluție naturală a activității voastre? V-ați lovit de necunoscute? Ați întâmpinat dificultăți până acum?
Daca e sa vorbim despre activitatea noastra curenta, si anume “aducerea” revistei The Walking Dead in Romania, i-am putea asemana evolutia cu big-bang-ul tinand cont ca e primul nostru proiect editorial. Piata benzilor desenate in Romania este aproape inexistenta, nu exista o “traditie” pe acest segment, dar – fan fiind – m-am intrebat “de ce nu?”. Am inceput prin a trimite e-mail-uri catre persoane cunoscute, pentru a gasi potentialele surse de unde ar putea fi aduse reviste in tara sub licenta. Spre norocul nostru, am gasit mai multe si a trebuit sa alegem. Cea mai mare necunoscuta a fost “ce i-ar placea publicului din Romania?”… si inca nu stim asta, dar totusi am ales The Walking Dead, din mai multe considerente. Cat despre dificultati, le intalnim la tot pasul si pe zi ce trece.
Sunteți cu toții fani ai benzilor desenate (în general)?
Toti avem in comun o pasiune mai mare sau mai mica pentru benzile desenate. Domnul Agape fiind si grafician, a vazut o alta latura a lor si a fost foarte impresionat de idee. Doamna Prodan si-a amintit cat de greu erau de gasit benzile desenate in perioada dinainte de ‘89, dar parca totusi erau mai accesibile decat acum… si de aceea ni s-a parut o idee super sa aducem benzi desente din afara, unde segasesc aproape peste tot. Cel putin in SUA, unde am calatorit mai des in ultimul timp, fiecare mall gazduieste un comic shop, de ce sa nu fie asa si la noi?
Cam ce au însemnat benzile desenate pentru voi?
Pentru mine personal, benzile desenate sunt un hobby si o pasiune, mi-au marcat placut copilaria si inca mai constituie pastime-ul meu favorit… Mi-as dori sa transmit aceasta pasiune si copiilor mei.
Promovând proiectul online, care a fost reacția publicului? Au răspuns oamenii în maniera anticipată?
Ca o parere personala, proiectul s-a promovat destul de bine online, pentru inceput. Am primit pagina de facebook de la altcineva – nu mai avea activitate recenta si avea atunci 37 de like-uri, am crescut intr-o luna pana la 270 numai organic si doar recent am inceput sa si platim pentru promovarea de pe Facebook, aceasta fiind pentru moment singura noastra sursa de promovare. Publicul a raspuns cu foarte multa caldura initiativei si am primit foarte multe incurajari.
V-ați integrat în diferitele comunități online pe care le-ați găsit?
Nu cred ca putem vorbi in momentul asta de asa ceva… Am fost acceptati in diverse comunitati dedicate, dar oamenii sunt inca reticenti, asteapta sa vada, cred, produsul finit.
A cui a fost ideea de a traduce The Walking Dead? De ce tocmai The Walking Dead?
Fiind cel mai implicat in acest proiect, The Walking Dead a fost, poate, o alegere mai subiectiva decat ar fi trebuit, si sper sa nu fi fost una gresita. Am ales sa traducem textele, pentru a acoperi un public cat mai larg, fiindca nu toata lumea prefera sau poate sa citeasca o carte sau o revista de benzi desenate intr-o limba straina (in cazul de fata, in limba engleza).
Ce vă place mai mult: banda desenată sau serialul (cel mai acceptabil răspuns: jocurile de la Telltale 😀 )?
Si jocurile Telltale, si banda desenata, si serialul, fiecare are farmecul sau aparte si fiecare merita atentie, dupa parerea mea. Asa ca cel mai potrivit raspuns la aceasta intrebare ar fi: intreg universul TWD 🙂
Revista rămâne alb-negru, nu?
Da, sigur ca da. Oricum numai primele 2 volume au fost reeditate color ca editii aniversare. Daca va fi cerere si cazul le vom aduce si pe ele.
În ce ritm și format aveți de gând să le aduceți?
Pentru inceput aducem numai print. Ne-am negociat licenta numai pentru partea de print, dar pe viitor exista posibilitatea sa aducem si formatul electronic al revistei. Legat de ritmul aparitiilor, aceasta a fost cea mai grea decizie. Am hotarat o frecventa bilunara si speram sa fie pe placul cititorilor.
Cum aveți de gând să le distribuiți? Se vor putea face abonamente?
Revistele vor fi distribuite prin choscurile de ziare, site-urile de profil, dar si prin librarii si magazine dedicate board games. Nu avem inca o lista completa de distribuitori, fiind inca in negocieri cu unii, dar aceasta va fi facuta publica pe pagina de Facebook si pe site-ul (www.thewalkingdead.ro) nostru cand va fi finalizat, bineinteles.
Pana la numarul 7 nu se vor putea face abonamente, acela va fi momentul in care vom putea evalua real accesibilitatea si impactul asupra publicului. In momentul acesta testam piata, cum s-ar zice.
Probabil vom incerca varianta pre-order, dar deocamdata asta e doar o idee.
Dacă va avea succes revista aveți de gând să aduceți și alte benzi în aceeași formulă?
Sigur ca, daca primul pas va avea succes, vom aduce pe piata si alte benzi desenate in aceeasi formula. Ne dorim sa promovam in viitor si artistii locali, creatorii autohtoni de benzi desenate, care formeaza actualmente o nisa a carei situatie nu este deloc de invidiat…
Ce alte titluri ați aduce?
Optiunile sunt multe si cred ca vom apela la un studiu de marketing pentru a vedea ce se cauta sau ce s-ar dori, personal m-as gandi la ceva mai accesibil pentru mai multe varste gen Testoasele Ninja sau Transformers sau Superman, poate chiar Batman sau Spawn dar cel mai sigur al doilea nume ce-l aducem va fi hotarat de public.
Leave a Reply