EC – …so shall ye reap!

Unul dintre lucrurile de care banda desenată anglofonă s-a grăbit să se debaraseze de fiecare dată când voia să demonstreze că nu este adresată copiilor* a fost balonul destinat gândurilor personajelor. Rolul avut până atunci a fost delegat fie căsuțelor cu text, fie chiar dialogului, fie abandonat. S-au realizat destule capodopere fără aceast instrument, de fapt aproape niciuna nu îi duce lipsa. E totuși trist că aproape a dispărut un element atât de distinctiv din lexiconul grafic al benzii desenate din această zonă.


El aduce o perspectivă nouă, plasează textul în momentul reprezentat de panou, spre deosebire de atemporalitatea casetei cu text, dar îl păstrează totuși interior personajului, spre deosebire de balonul de conversație. Mult mai importantă însă, este instanța narativă respectivă fiecărui mijloc. Prin caseta de text, naratorul comută pe moment în personaj, subiectivizând punctul de vedere, lucru care nu se întâmplă în cazul balonului.

Ceea ce înseamnă, că prin caseta de text se pot creiona psihologii mult mai complexe, se poate obține o narațiune mult mai poetică, textul poate să cadă în cadențe mai diverse, astfel juxtapunerile cu imaginea crescând în potență, chiar aspectul casetei căpătând diferite semnificații, iar în final, poate cele mai evidente motive pentru care a devenit norma, ocupă mai puțin spațiu și poate fi așezat mai ușor astfel încât să mențină echilibrul imaginilor și al paginii. De asemenea narațiunea din partea unui personaj nu mai necesită prezența sa în imagine.

Dar, asta nu schimbă cu nimic faptul că nu face exact ceea ce face competitorul său și sunt povești care nu ar putea lua naștere dacă nu ar exista alternativa balonului, această fiind, după cum vă dați seama, una dintre ele.

…so shall ye reap! este prezentarea ultimelor gânduri ale unui condamnat pe scaunul electric, în paralel cu o discuție între părinții săi. Pagina este împărțită pe verticală în două jumătați corespunzătoare unei perspective și unei metode de expoziție; partea din stângă oferă conversația prin care părinții încearcă să afle unde au greșit în creșterea fiului lor, convigându-se reciproc că nu au nicio vină, iar fiul poartă o introspecție similară în partea opusă, punând evenimentele într-o altă lumină.
Se pune perena problemă de ”nature/nurture”, iar chiar dacă Feldstein și Gaines dau mult mai multă greutate părții de creștere, atacând astfel clasicul stil de viață nord-american, ca în marea majoritate a publicațiilor de care se ocupau, nu se poate ignora prezentarea obiectivă a evenimentelor datorată mijloacelor prin care acestea sunt descoperite. Dacă unicul narator ar fi fost fiul, lucrurile ar fi fost dezechilibrate nu de conținutul mărturiilor, ci de mijloacele prin care acestea se realizează; în schimb avem două tabere cu voci egale, care își susțin poziția și acțiunile în fața cititorului.

Nu știu dacă există vreun succesor direct al acestei povești, însă anticipează multe tehnici la ordinea zilei acum. Oricum, utilizarea paginii ca unitate și utilizarea atât de conștientă a mijloacelor de expunere o fac să fie una dintre cele mai sofisticate benzi desenate din acea perioadă și încă pentru multă vreme. *


Posted

in

by

Comments

4 responses to “EC – …so shall ye reap!”

  1. Victor Grigoriu Avatar
    Victor Grigoriu

    Ce-i aia EC? Și cine-i Gaines?

  2. Alin Avatar

    Vezi acilea. Pe scurt, o editură de prin 50 care a distrus banda nord-americană pentru că a fost prea awesome. Gaines e proprietariul, editor și scriitor.

  3. Lucky_Shark Avatar
    Lucky_Shark

    Foarte misto analiza cartii din perspectiva bulei de gandire. In BD-urile italiene, bula de gandire era ca un norisor. Mi se pare foarte interesant ca aceasta in BD-urile pentru adolescenti si tineri are strict rolul de a deconspira o situatie sau de a pregati o schema de atac. Intr-adevar, bula de gandire e o chestiune esentiala in alegerea modului in care vrei sa spui povestea. Poti sa o literaturalizezi (si sa bagi multe bule de gandire) sau sa o duci mai mult spre film. Prea mult voice over cu gandurile personajelor ar deranja in filmele moderne si metoda narativa este utilizata mai degraba ca o exceptie in film. Mie-mi bulele de gandire imi plac, cu conditia sa fie folosite cu masura 🙂

  4. Alin Avatar

    Folosirea cu moderație este o regulă indiferent de tehnică. Faima lui proastă la ”americani” cred că vine din era lui Mort Weisinger ca editor la DC când balonul spunea fix ce spunea narațiunea din casetă, sau dialogul, uneori amândouă și asta în cam aceeași voce/ton. Prin 90 la Marvel și DC prin edict editoarial nu mai aveau voie să le folosească, iar cu foarte puține excepții se menține. Europenii nu știu să se fi debarasat de el. De fapt, nici alternativa nord-americană. Numai în benzile de gen apare foarte rar.

    Acum, citeam aseară niște povești de la Warren, urmașii spirituali ai lui EC, și oamenii ăia reușeau prin 60-70 o narațiune incredibil de densă (spuneau în 10 pagini povești care acum cred că ar trebui spuse în câteva numere), totuși modernă și plăcută, tocmai folosindu-le.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.