Un comentariu care s-a lungit

Iar îmi bag nasul unde n-are ce căuta:

Pentru a promova spațiul virtual Recitim Urzica, dedicat caricaturilor de bun-gust, domnul Dodo Niță folosește mai bine de 200 de cuvinte, din cele 300 ale articolului, pentru un atac destul de urât, lipsit de argumente și dovezi, dar plin de injurii la adresa grupărilor Librăria Jumătate Plină/Hardcomics. Așa ceva poate că era de așteptat din partea mea…

Ceea ce urmează este un răspuns la unele dintre afirmațiile din cadrul articolului, dar în special la cele din comentariul său. Pe blogul dânsului sunt forțat să comunic de pe un cont de foarte mult timp nefolosit (și nefolositor), ceea ce e la un pas distanță de un comentariu anonim, motiv pentru care m-aș simți destul de prost să-i ofer un răspuns mai elaborat acolo.

În corpul articolului spuneți următoarele:

  • au apărut pe mica scenă a benzii desenate româneşti de după anul 2000 tot felul de venetici şi neaveniţi care, beneficind de relaţii oculte sau imorale

Sincer nu înțeleg. Aș zice că forțați intenționat nota pentru a anunța o (auto)parodie, dacă nu ați mai fi făcut reproșuri respectivelor persoane. Să înțelegem că Librarii sunt sataniși? Masoni? Fac parte din Illuminati?

  • A se vedea în acest sens cartea de tristă amintire “The Book of George” al cărui personaj central, un neica-nimeni ca şi “editorii” săi, care, atunci când nu se droghează, dialoghează cu propriul său posterior iar acesta îi răspunde ” Ete pârţ!”

Chiar dacă a fost intenția originală ca antologia să conțină aventurile/viața unui personaj (aproape un hipertip uman până la urmă, iar prin diversitatea stilistică să se creeze un mozaic ce învăluie o mult mai largă experiență de viață), ea nu a fost pe deplin realizată, deci nu cred că poate fi judecată corect ca un întreg; nici viciile unor lucrări să corupă virtuțile altora. Și gluma cu ”Ete pârț!” fu mult mai amuzantă decât majoritatea celor ale lui Terente.

  • ”Acesta a fost, de altfel, unul din motivele pentru care am deschis acest blog,  pentru a alege neghina din grâu,  pentru a arăta care sunt adevăraţii autori  BD şi adevăratele opere BD româneşti.”

Asta-i și afirmația de la care am pornit de fapt. Pentru că în ciuda impresiei pe care și-au făcut-o anumite persoane despre mine, nu cred că este rolul unui critic să impună opere, să facă și desfacă autori. El dacă se află în dialog cu cineva, este cu publicul și cu alți critici, lucrând mai mult să aprofundeze ceea ce putem spune despre forma de artă aleasă și abia apoi să convingă, și nu profitând de ce autoritate și respect a căpătat, cititorii de valoarea sau pericolul unor lucrări.

Apoi, în comentariu:

  • Sigur că publicul alege, dar pentru asta cineva trebuie să-i propună lucrări (aşa cum publicul alege OTV, pentru că numai asta vede la televizor)

Mi se pare că ar fi tot aia. Publicul alege, dar ce-i dați dumneavoastră, nu? Altfel doar ați inventaria oferta disponibilă, cu ușoare remarci parantetice; [adăugare] mie mi se pare că o asemenea atitudine -în absența dumneavoastră publicul se aruncă la cel mai mic numitor comun din punct de vedere al calității- chiar ne insultă pe noi, cititorii[/adăugare]. De asemenea, nu știam că OTV este singurul post de televiziune. Gusturile unei populații nu se formează din topor, prin critici și elogii dezechilibrate, ci în timp, prin dialoguri purtate cu bună credință, dedicate mediului și nu egourilor personale.

  • Ori editurile (unele dintre ele) publică tot felul de mâzgăleli(unele de-a dreptul pornografice)

Pornografia (producerea ei, mai exact) a fost singurul lucru care a salvat viața multor editori și artiști excepționali, din toate tradițiile benzii desenate, atunci când au fost prinși în momente nefericite (din punct de vedere financiar) și este unul dintre puținele genuri asupra căreia numai banda desenată poate aplica o narațiune ce poate fi luată în serios (am în lucru un articol oarecum pe tema asta). Desigur, benzile la care îmi imaginez că vă referiți, Travesti și Stigmata, nu sunt pornografice; poate doar Travesti să conțină momente de erotism oniric, asemenea romanului adaptat/interpretat. Conțin reprezentări destul de stilizate ale caracterelor sexuale primare și secundare. Restul artelor pentru oameni mari au învățat de mult să accepte așa ceva.

  • ”sau “romane grafice” (care nu au nici o legătură cu adevăratul roman grafic aşa cum a definit termenul Will Eisner)

Will Eisner nu a inventat termenul de roman grafic și nici nu l-a creat pe primul modern(altfel, cred că prima dată Songs of Innocence and Experience ale lui William Blake au fost descrise prima dată drept ”graphic novels”). Mulți dintre profesioniștii nord-americani consideră ”It Rhymes with Lust”(1950) sau ”His name is… Savage”(1968) -a se vedea discuția dintre Howard Chaykin și Matt Fraction din Casanova: Luxuria #4- drept primele benzi desenată ce capătă forma unui roman grafic (cu toate că existau colecții japoneze și europene care fac același lucru deci până de fapt cred că primul roman grafic este găsit și mai înapoi în timp), iar numele este folosit de Richard Kyle încă din 1964 pentru a descrie benzi desenate ”mai serioase” și apare pe copertele unor benzi precum Bloodstar sau Red Tide, publicate cu doi ani înainte de A Contract With God. Oricum, toate astea sunt irelevante, pentru că atât limba, cât și arta, sunt mecanisme vii, dinamice, cuvintele și definițiile evoluează, își pot pierde sau modifica sensul inițial. De fapt până și acest fapt este irelevant, pentru că nu văd de ce romanul grafic al lui Eisner ar fi atât de diferit de Stigmata.

  • ”fără să se intereseze cărui public se adresează

Nu mi-e clar. Adică editurile nu sunt conștiente că benzile respective nu se adresează copiilor sau unui public general(după cum spuneți, de la 7 la 77 de ani) ci persoanelor peste o anumită vârstă? Sunt sigur că publică și cărți nerecomandate copiilor. Sau că banda desenată ca formă de artă trebuie păstrată pentru copii/public general. Dar asta ar limita foarte mult potențialul de exprimare al benzii desenate.

  • în timp ce adevăratele benzi desenate nu pot vedea lumina zilei decât dacă sunt finanţate din buzunarul autorului sau al prietenilor acestuia. Ceea ce nu înseamnă că cele din urmă nu se vând ci doar că este denaturată mica piaţă a benzii desenate, exact aşa cum fac “băieţii deştepţi” din energie dar şi din oricare alt domeniu de activitate care are legătură cu bugetul statului.

Cred că s-a demonstrat prin Elabuga că până la urmă perseverența, calitatea și nițică sincronizare cu preferințele publicului contemporan fac minuni, chiar și într-o asemenea piață deformată catastrofal de benzi aclamate pe plan internațional și adaptări revendicate de critica literară (atât profesionistă cât și mai puțin), chiar dacă denunțate de dumneavoastră.

  • Iar salonul BD de la Bucureşti s-a transformat într-o manifestare de promovare a esteticii urâtului, a imposturii şi a pornografiei, şi nu a benzii desenate aşa cum îi este numele… Unde ai mai văzut tu în lumea asta manifestare BD sau culturală în general, în care expoziţiile să fie interzise publicului sub 18 ani?

Doar un etaj a fost interzis, lucru care mă îndoiesc că este de negăsit în lume (mă îndoiesc că e recomandat copiilor să asiste la expoziții ale lucrărilor lui Crumb sau Panter). În celelalte erau prezentate, după cum bine știți, opere ale autorilor români, francezi, belgieni și puteau fi achiziționate printre altele Elabuga sau Tintin.

[Comentarii pe forum sau aici, în secţiunea de comentarii]


Posted

in

by

Comments

21 responses to “Un comentariu care s-a lungit”

  1. Marian Mirescu Avatar

    Ma intriga “introducerile” tale.
    Vrei sa spui ca nu trebuia sa-ti bagi nasul unde altii nu-si baga nasul?… Dar tu ai nas!
    Este riscant, dar simtul tau este antrenat ajutat de un filtru bine acordat, din fericire. Asta e bunul simt.

    Eruditia, insa, fie doar folosita pentru a netezi asperitatile, nu este eficienta: modelatorii, vizionarii nu pot tine cont, in demarșul lor, din firea si prin menirea lor, de nuante etic-estetice si piedici cultural-istorice. Este drama lui Manole. Mesterul Manole.

  2. Alin Avatar

    @Marian Mirescu
    Introducerile mele auto-depreciative au rolul de sugera cititorului să nu mă ia prea mult în serios pentru că nici eu nu o fac. Am un condei destul de jalnic și nu reușesc să comunic asta prin discurs.

    Idealul artistic (artistic, nu critic; iar domnul Niță cred că este de această parte a industrie) întruchipat de mitul Meșterului Manole este unul expirat odată cu romantismul și inutil pentru o cultură sănătoasă.

  3. Victor Grigoriu Avatar
    Victor Grigoriu

    Nu că ți-aș spune ceva nou, dar (1) îți închipui c-o să-l convingi pe d-l Niță? și (2) cine-l bagă în seamă pe d-l Niță cel de pe internet?

  4. Alin Avatar

    1 – Nu.
    2 – Numai eu, aparent.

    [edit]

    1 – Mai specific, n-am de ce să-l conving. Părerea mea e că ce face este fie un act de ”trolling” și este foarte conștient de absurditatea multora din afirmațiile sale, fie nu-i dispus să-și argumenteze prea bine pozițiile susținute crezând că atât timp cât pur și simplu spune ceva poate să profite de faptul că este cine este. Nu-i neapărat o dihotomie între cele două idei. Dacă e trolling, uneori e nevoie ca aceștia să fie adresați. Cu cât e mai joasă poziția celui care adresează, cu atât mai bine.

  5. viorelsf Avatar

    Şi eu am impresia că eşti singurul care-i acorzi o mare importanţă. Ar trebui să fie onorat de faptul că i-ai studiat cu atenţie afirmaţiile şi că ţi-ai pierdut timpul comentându-le. Dar, cunoscând personajul, ştiu că va trata acest fapt doar ca o ofensă (vezi şi “aprecierile” invectivale ale domniei-sale adresate altor persoane în cazuri similare).
    Îţi apreciez dizertaţia sinceră şi de bună-credinţă, dar, în ceea ce mă priveşte, nu este un argument care să-mi aţâţe curiozitatea de a mă duce să citesc “critica aplicată” a domniei-sale.

    1. Alin Avatar

      @viorelsf, Victor, Anamaria și cine altcineva mai e în asentiment că-i pierdere de vreme ce fac; se învârt prin documentele mele sau pe diferite locuri mai puțin vizitate texte despre: EC Comics, Howard Chaykin, Ronin(din nou), Bodyworld(din nou), Freakangels(din nou), Defenders #4, importanța benzilor pentru toată vârstele, comparat o pagină din Casanova: Avaritia cu o pagină din Justice, detaliat trăsăturile generale ale mainstreamului anglofon și mă tot roade pe creier că ar trebui să termin de rescris observațiile cu privire la banda cu supereroi sau să pornesc o chestie cât de cât episodică despre modul cum se dezvoltă banda digitală. Adică niște chestii care mie mi se par interesante, dar până acum n-am reușit să conving pe altcineva că ar fi într-adevăr așa.

  6. Dum-Dum Avatar

    huh, iarasi isterii prin cutia craniana a domnului Putzoiu. sau Ratzoiu. nevermind.

  7. Marian Mirescu Avatar

    Nu vei convinge din adins pe nimeni de nimic cu adevarat.
    CONTINUA sa scrii despre chestiile tale interesante! Arata-le, si vor fi interesante si pentru altii. Simplu!

    Alin, pentru mine, lucru cert, citirea articolelor tale nu este o pierdere, ci dimpotriva, o primire de informatii in forme atractive si de observatii pertinente…

    Si pentru a fi pe de-a-ntregul subiectiv, adaug ca te citesc cu placere. Placerea cunoasterii si recunoasterii.

  8. viorelsf Avatar

    Rezonez cu precizările lui Marian Mirescu; altfel nu aş vizita site-ul…
    Şi nu cred că-ţi piezi timpul, pur şi simplu concluzionam că respectivul nu merită atenţia ta şi nu rezonează la adevăratul tău demers, altfel salutar.

  9. Dum-Dum Avatar
    Dum-Dum

    dragă mare meşter în comicsărie, ocupă-te de ce vrei, idolatrizează toate jumătăţile deplin goale găsite în drum, nimeni nu te opreşte, pe mine nici nu mă intersează domeniul ăsta absolut fad şi inestetic, dar stopează-ţi agresivitatea la adresa unora care nici măcar nu se intersectează cu tine.

  10. Marian Mirescu Avatar

    De-rezonez… cu viorelsf in privinta eficacitatii demersurilor lui Alin: “chestiile interesante” in discutie sunt cele care atrag atentia, nu? care provoaca, care sunt importante fie si vremelnic.

    Stiu, a fost sinchiseala lui viorelsf. Iar asta a fost vederea mea.

  11. Victor Grigoriu Avatar
    Victor Grigoriu

    @Alin, stai așa că io nu ziceam că tot ce faci tu e pierdere de vreme, au contraire, doar polemica (sau ce-o fi) cu d-l Niță. Apropo, la tumblr nu e voie cu comentarii? E by design? Sau cum?

  12. Alin Avatar

    @Victor Grigoriu
    Am înțeles, asta. Dar după cum am spus, nu văd de ce ar fi mai puțin relevant decât entuziasmul meu pentru un număr dintr-o banda de la Marvel scrisă de Matt Fraction care n-o dezamăgit profund.

    Cred că Tumblr e ca un Twitter, dar cu poze și limită mai mare de cuvinte, deci mult mai mișto lângă wi-fi și tastatură, dar inutil pe mobil. S-ar putea să fie nevoie de cont pentru comentarii ( și chiar dacă există facilitatea asta, am văzut că cine comentează de obicei o face rebloguind postarea originală). Ce vroaii să-mi zici?(sau nu-i vorba despre mine)

  13. Victor Grigoriu Avatar
    Victor Grigoriu

    Păi.

    Ziceai ceva că digital poți să faci cu culorile minunății care-s imposibile pe hîrtie, și nu mi-era clar cum, dat fiind că ecranele existente (incl. retina) și cele care se prevăd au rezoluția șî numărul de culori reprezentabile mai mici decit hîrtia. Sau te referi la treburi create digital și apoi tipărite sau cum?

  14. Lucky_Shark Avatar

    Nimic din ce face Alin nu este inutil, in opinia mea, pentru ca fiecare articol al lui, oricat de neimportant ar putea sa para pe marea scara a valorilor mondiale, inseamna ca-si ascute armele pentru marile batalii. Sunt convins ca intr-o zi vom avea o miscare BD puternica in Romania si atunci va fi mare nevoie de oameni ca el, care pot si stiu cum sa aleaga neghina de grau pe baze teoretice, si nu pe parti pris-uri sau prietenii. Da, multi o sa se supere pe el si pe ce scrie, altii o sa spuna “vai, ce pierdere de timp sa scrii atata despre ceva ce mai nimeni nu scrie”, in timp ce o mare parte (poate prea mare) nici macar nu o sa inteleaga despre ce este vorba in propozitiile lui. Si totusi, este clar ca Alin spre deosebire de altii scrie in cunostinta de cauza, scrie cu buna-credinta si scrie pentru ca iubeste benzile desenate cu o pasiune cum rar cred ca mai exista pe o raza de cateva sute de km patrati in jurul lui. Si doar pentru asta, noi aici o sa-l citim, o sa-l sustinem si niciodata nu o sa-l rugam sa fie mai “finut”. Autorii au nevoie de o minte analitica, precum a lui, pentru a intelege ca ceea ce fac, vrand-nevrand, face parte dintr-o istorie in plina desfasurare si ca este de datoria lor sa fie tot mai buni si mai buni in timp daca chiar isi doresc sa fie luati in serios.

  15. Alin Avatar

    @Victor
    Nu mai știu dacă am zis-o chiar așa, altfel ar trebui modificat.

    Mă gândeam la diferența RGB/CYMK și la faptul că pentru un ecran nu contează prea mult lumina ambientală. Ceea ce înseamnă că în print artistul are ceva mai puțin control asupra produsului final și acces la ceva mai puține culori. Iar când e vorba de armonie cromatică și alea alea, contează puțin. Nu cred că fantastic, eu personal nici nu știu dacă observ, dar mă gândesc că pentru persoane cu ochi mai ageri și mai critici la capitolul ăsta este important.

  16. Victor Grigoriu Avatar
    Victor Grigoriu

    Ai zis, ca să fim preciși, „Multe webcomics sunt făcute astfel. Chiar multe fac lucruri din culoare pe care nu le poți face tipărit.”.
    Cum adică „pentru un ecran nu contează prea mult lumina ambientală”? Cred că n-ai încercat să citești de pe un telefon/tabletă/laptop în bătaia soarelui :). Adică bine bine, ecranul generează lumină pe cînd hîrtia reflectă, dar pe de altă parte creierul uman poate bine mersi să recunoască culorile de pe hîrtie chiar dacă lumina ambientală le face să aibă, in realitate, altă frecvență. Plus, nu te obligă nimeni să citești sub un bec roșu 😛
    Cum adică „în print artistul are […] acces la ceva mai puține culori”? Sunt eu greșit informat că pe ecran ai 32 de biți per pixel, ceea ce înseamnă ~16 milioane de culori, pe cînd în print treaba e continuă (bine, pînă la nivel de constanta lui Plank, și, oricum, 16 milioane e mai mult decît distinge omul cu ochiul liber)?

    @Lucky_Shark: nu vindeți tricouri cu „Alin for president”, „Alin vs. Dodo” etc?

  17. Alin Avatar

    @Victor Grigoriu Nu știu dacă poți obține prin procesul standard de tipărire toate culorile alea de care spui tu.

    Dacă e lumina destul de puternică să te enerveze pe un ecran, e destul de puternică să te enerveze și pe hârtie lucioasă, pe care sunt tipărite majoritatea revistelor și multe dintre romanele grafice/colecții (poate nu la fel de mult, dar asta depinde și de ecran, cât de curat e, cât de luminos e, ce filtre are, draci). Iar dacă nu tipărești pe hârtie lucioasă, oricum culorile sunt mai mate și detaliul nu poate trece de un anumit prag. Lumina de afară variază în funcție de timpul zilei, de anotimp, de vreme și asta se răsfrânge asupra paginii. Nu enorm, dar poate contează.

    Oricum, văd în webcomics mult mai multe benzi în care culoarea este mai inspirat aleasă decât în suratele tipărite, dacă nu chiar mai bine aplicată. Mă gândesc că din moment ce aproape toată lumea lucrează digital acum, poate se pierde ceva în traducere. Ceea ce nu face drept să spun că benzile digitale pot face mai multe din culoare decât cele tipărite, dar cred că nu greșesc când spun că le este mai ușor, ceea ce poate stimula în schimb lucruri și mai ambițioase.

  18. Alin Avatar

    @Zoran, o să te superi dacă-ți zic că mi se pare un pic creepy modul cum mă descrii?

  19. nicu de la sefeu Avatar

    clar, Dodo Nita este destul de periculos cu fazele astea moralizatoare si cu discursul de genul: limitele comicsului sint astea si astea, de aici pana aici – foloseste termeni de genul “adevaratul” bd etc. de asta trebuie privit circumspect – dar este natural sa apere cumva generatia cu voievod-sploitation si tot ce faceau oamenii astia mai oldschool pe la noi.

    totusi, a ataca pornografia in banda desenata din zilele noastre mi se pare o dovada de imaturitate din partea lui, de fapt o absurditate(ca sa nu ma duc in zona lipsei de cultura in domeniu, ce ar insemna pentru dansul o grava ofensa probabil, fiind o figura(autoritate) recunoscuta la noi in faza cu asta cu comicsu.

    oricum e inevitabil sa apara discutii cand e vorba de finantari publice, pentru ca oricare ar fi distributia acestora vor exista nemultumiti sau nedreptatiti; e aiurea si ca nu se vinde comicsu la noi si asta face ca fondurile publice sa fie “aruncate” din start pe comics pentru ca nu exista(deocamdata) nici o alta sansa sa publici fara sa pierzi bani(macar asa ii pierde statu)

    1. Alin Avatar

      Treaba cu limitele este iritantă, mai ales când trebuie demonstrată versatilitatea formei de artă.

Leave a Reply to viorelsf Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.