Chestii se întâmplă prin lume: revolte, proteste, Internetul se duce dracului, Zoso închide blogul, eu mi-am dărâmat turnul din cutii de Cola. Poate știau mayașii ce știau. Hai să vorbim despre Watchmen.
Anume faptul că DC a anunțat continuări pentru miniseria respectivă. Mă rog, nu continuări, sunt șapte prequels cu fire narative comune, un backup și un one-shot care să le lege. N-are treabă explicit cu webcomics sau benzile digitale, dar cred că fiind o lucrare atât de importantă în banda desenată nu se poate să nu o discutăm cât de puțin.
Ceva istorie: la modul cum funcționau lucrurile în `86, când niște oameni publicau prin DC ceva cu proprietăți intelectuale create de ei, în momentul în care respectiva publicație ieșea din circulație drepturile pentru personaje/serie/titlu/cedracimaivrei reveneau la autori. Cum ar fi trebuit să fie și cazul lui Watchmen. Doar că seria a lovit piața într-un moment atât de specific și fructuos încât s-a vândut mult mai bine decât s-ar fi anticipat. Iar DC au menținut-o pe piață sub formă colectată, de roman grafic. Și a rămas pe piață până în zilele noastre, iar drepturile n-au mai ajuns la autori, iar Alan Moore s-a transformat într-un moș supărat și acru. Acum, e dreptul lui să fie supărat și acru, doar la vremea aceea nu se mai auzise de așa ceva, însă exisă un dublu dar:
dar Moore nu moare deloc de foame, a văzut bani de pe urma benzii*. Are destui bani, sau prea puține lucruri de făcut cu ei, încât a refuzat să fie asociat cu adaptările cinematografice ale benzilor sale desenate și ca urmare orice venit ar fi provenit din ele (nu știu sigur cum stă situația cu From Hell).
dar Watchmen reprezintă oarece sursă de venit pentru DC. Banda se vinde**, deci nu cred că menținerea ei pe rafturi este o încercare de a-i pedepsi cumva pe Alan Moore și Dave Gibbons, ci o afacere făcând ceea ce face o afacere în momentul când e destul de mare: stoarce bani din suflete și pasiune lăsând un vid ce poate fi umplut numai cu dezgust.
Niciunul dintre aceste lucruri nu face atitudinea lui DC morală, nici faptul că se poate mult mai rău, însă lucrurile astea mă fac să mă întreb cum pot mulți oameni să simtă ceva mai rău decât apatie față de situația prezentă.
Revenind la adaptări și relația lor cu banda desenată originală. Frumusețea lui Watchmen stă în formalismul de care dă dovadă, în toate trucurile pe care le explorează pentru a spune o poveste destul de banală într-un mod extraordinar. Geniul lui Watchmen stă în constantă aluzie vizuală, în densitatea informației oferite cititorului, în pasul extraordinar al acțiunii, în jocul cu instanțele narative, în toate simetriile și juxtapunerile, în modul cum se realizează o atmosferă complexă și ușor absurdă, în spațiile funcționale și personajele organice desenate de Gibbons. Adevărul este că prin construcția sa este o operă deosebit de ermetică, mergând până la a izola personajele, acțiunea, decorul înafara sa, ele reprezentând doar aspecte superficiale ale sale, oricât de paradoxal ar suna asta.
Evident, asta înseamnă că orice continuare sau prolog ar fi de prisos, artistic vorbind. De asemenea înseamnă că nu ar dăuna în niciun fel operei. Nici măcar în cel mai probabil și deficitar caz când se abandonează iconoclasmul lui Moore față de gen, iar personajele sale sunt aruncate în benzi care cultivă aceleași valori și stereotipii pe care Watchmen le subminează.
Pe de altă parte avem niște benzi noi realizate de Darwyn Cooke care probabil se vor vinde mult mai bine decât întreaga sa serie Parker; tatăl Kubert are din nou ocazia să pună creionul pe hârtie, Adam Hughes și Jae Lee vor face altceva decât coperte și poate va fi talentul Amandei Conner recunoscut, ceea ce ar putea inspira mai multe artiste să lucreze în domeniu.
Oamenii ăștia ar fi putut face lucururi mai bune dacă n-ar fi procopsiți cu personajele astea? Probabil. Ar fi avut ocazia să le facă? Mă îndoiesc.
Sunt o persoană rea că nu-s furios?
PS: Țineți niște linkuri de unde puteți citi mai multe dacă sunteți interesați.
*Dacă a văzut destui (iar aici intrăm într-o altă discuție), sau dacă i-a văzut la timpul potrivit nu prea știu, pentru că se spun diferite lucruri și nu știu sigur pe cine să cred.
**Locul 29 ca cel mai bine vândut roman grafic prin Diamond. Locul șase (o versiune, alta pe locul nouă, dacă le adunăm…) ca cel mai bine vândut roman grafic cu supereroi, locul trei ca cel mai bun roman grafic SF, prin Amazon. Iar asta la 26 de ani după apariție, fără vreun motor de marketing masiv în spate.
Leave a Reply