Superhero á la mode d’Alain – Origini romantice


Dar poate alta este cauza reciclării miturilor, căci funcția lor inițială nu mai poate avea niciun sens într-o lume industrializată, acum tehnologizată. Însuși sentimentul că în ciuda marilor realizări ale secolului XX, se pierde ceva mai important, transcedental chiar, iar cele exprimate în finele Marelui Dictator să fi reverberat puternic în întreaga cultură astfel încât să se simta nevoia unui al doilea romantism.

Nu mai avea niciun sens să fi trimiși cercetători cu corpul de bronz spre a civiliza popoare păgâne când orașele abundente de corupție erau sufocate de valuri de imigranți aruncați în ghettouri în timp ce mari industriași se îngrășau pe spatele muncitorilor neplătiți și hăituiți de mafie.

Se simțea nevoia de farmec și valori și sentimente mari, exprimate bombastic într-un mod viu pentru a sparge spațiul tot mai aglomerat  în care marea majoritate a cetățenilor își duceau veacul. Parcă în această lume mică și cenușie ar fi trebuit readuși titanii și giganții și geniile și îngerii și demonii ș zeii și muzele și eroii care să spulbure lumea prin frământările lor supraumane.

Supereroii nu reprezintă primul val de rezultate ale acestei nevoi, nici chiar cel mai sublimat, însă erau un rezultat poate nu proactiv, dar transformativ, iar ca atare escapismul oferit era în sine mult mai pervers. Pentru că ei sunt rezultatul unui popor ce a epuizat trecutul care se lasă romantizat, lipsit de mitologie pe care să o reîntinerească, care nu are natură la sânul căreia să se întoarcă. Iar fie că vorbim despre Supermanul destul de stângist, de acea Wonder Woman creată cu scopul de a inocula nevoia dominației feminine sau de creațiile incredibil de bizare și sadice ale lui Fletcher Hanks, totul era distructiv și furios, hotărât să schimbe o lume din care nu poate scăpa. N-au crescut în popularitate pentru că erau povești bune, din contra, dar pentru că acest sentiment se scurgea din fiecare por și din fiecare pată Benday.

Absolut fără nicio legătură


4 responses to “Superhero á la mode d’Alain – Origini romantice”

  1. Victor Grigoriu Avatar
    Victor Grigoriu

    Re: „care nu are natură la sânul căreia să se întoarcă”
    Hai că asta nu-i adevărată. Și procentual, și absolut, e mai multă natură virgină (dacă pot să zic așa) în SUA decît în UE.
    Și nici de aia cu „lipsit de mitologie” nu-s convins. Doar că e altfel de mitologie, cu founding fathers & self-made man &c.

  2. Alin Avatar

    Știu că e mai multă natură virgină în SUA, dar nu din ea au venit ci în mare parte din orașele vechiului continent, nu? E de outsider perspectiva mea, dar nu prea văd atitudini de genul ”codrul frate cu românul”, când în cultura lor populară în general natura este ceva ce trebuie cucerit (dacă nu e vreun psihopat sau sălbatic care să te fugărească printre copaci).

    Știu și de mitologia și folclorul (la ei se cam confundă astea din ce mi se pare iar de aceea am zis că n-ar avea mitologie în sensul clasic) lor autohton. Doar că în perioada când au apărut supereroii existau din ce în ce mai puține moduri de a o exploata care să se simtă proaspete sau interesante.

  3. Victor Grigoriu Avatar
    Victor Grigoriu

    Ete na, „codru-i frate cu românul” e o bazaconie comunistă pe filieră romantico-pașoptistă. Îți închipui tu țăranul român privind în zare și zicînd „Ia să mă duc în frate-meu să tai un copac”? Fi’n’că-i plăcea lui Alecsandri să lenevească la moșie, de-acuma tot poporul e iubitor de natură?

  4. Alin Avatar

    Chiar ai fi surprins.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.