Istoria Benzii Desenate Românești

Mă gândesc de ceva vreme dacă să scriu asta, dar de dragul Luciei care mi-a luat-o spontan dintr-o librărie cred că o să scriu câteva rânduri despre Istoria Benzii Desenate Românești.

Îmi place designul cărții. E simplu, elegant și paginile care separă capitolele arată bine. Se vede efortul depus în cercetare și documentare, studiul abundând în liste cu nume de autori și titlurile produse de aceștia, cu publicații între ale căror pagini s-au găsit benzi desenate și, evident, chiar exemple din benzile însele. Dar parcurgând cartea am fost lovit permanent de impresia că mă zorește prin istorie, scopul său nefiind să-mi explice ce s-a făcut, ci pur și simplu că s-a făcut ceva. Poate a fost ambiția autorilor prea mare pentru spațiul alocat, pentru că exceptând câteva amănunte presărate din când în când nu se oferă decât numele unei benzi și autorii ei. Iar în general acele amănunte se referă la modul cum a influențat situația politică structura și aspectul moral al benzilor, sau se reiterează conținutul lor. Nu cred să fi văzut decât foarte rar remarci cu privire la stilul utilizat, nu mai mult decât că ar fi sau nu realist, ori descrieri ale tehnicile utilizate de artiști.

De asemenea prezentarea materialului mi s-a părut a fi atipică, oricum nu foarte ușor de urmărit. În primul rând din cauză că nu abordează o structură cronologică ci studiază în parte fiecare publicație ce a tipărit benzi desenate, urmărindu-i parcursul acesteia în modul enunțat mai sus, motiv pentru care nu se formează, cel puțin mie mi-a fost greu să-mi formez, o imagine clară a evoluției acestei forme de artă în spațiul românesc. Se oferă o viziune de ansamblu prin cele trei ere, însă în cadrul lor, traseul unor artiști și a unor personaje se face destul de ilizibil. Iar apoi am observat că multe benzi despre care se discută au prostul obicei de a apărea înaintea discuției, ele nefiind încadrate de explicații. Aceste două decizii de redactare a Istoriei nu ajută la clarificarea situației.

Poate am avut așteptări în neconcordanță cu obiectivele autorilor, poate nu am citit eu destule studii științifice sau literare pentru a avea termeni de comparație și a înțelege rigorile unei asemenea lucrări. Și sper să o fi citit eu greșit, sau în cel mai nefericit caz să fi fost viciată realizarea(autorii nu  sunt istorici), căci altfel, ca urmare a imaginii create de acest text apare o problemă, iar problema e însăși ideea de Istorie a benzii desenate românești. Trecând peste faptul că a concepe o ISTORIE a unei arte mi se pare în cel mai bun caz un ideal naiv, iar în cel mai rău caz o ambiție grandomană, pentru a se putea scrie despre o asemenea temă trebuie în primul rând să existe o Bandă Desenată Românească. Ceea ce presupune mai mult decât existența unui stat care se numește România și practicarea pe teritoriul său a unui meșteșug care se numește bandă desenată. Presupune o continuitate artistică. Presupune dezvoltarea unor stiluri, stereotipii, tehnici și formate distincte de cele ale altor popoare care practică această formă de artă, deci mai mult sau mai puțin specifice acelor benzi realizate pe teritoriul României tocmai pentru că ele au izvorât din tumultul artistic al persoanelor care creau bandă desenată pentru români. Presupune edituri și publicații care au susținut istoric anumite direcții, anumite ideologii cu privire la modul de muncă și calitatea produsul final, direcții și ideologii care deseori se găsesc în competiție cu cele ale altor edituri, din aceeași țară sau din străinătate.

Ori în momentul în care foarte bună parte din istoria lor, în jur de cincizeci de ani, benzile noastre au fost de fapt în cea mai mare parte plagieri ale benzilor străine, după care fie benzi de propagandă, fie benzi publicate pentru că țineau de partidul comunist din Franța, iar după Revoluție cel puțin jumătate din tipăriturile de acest fel, în mod sigur partea mai răsărită, vin din afară, atunci nu cred că putem avea pretenția să zicem că avem o Bandă Desenată de aceeași vechime cu cea franco-belgiană sau nord americană. De asemenea, doar pentru că un autor este român, asta nu înseamnă că benzile produse de acesta fac parte din această, inexistentă, tradiție, în momentul în care ele sunt realizate în teritoriul altei țări, pentru cititorii din acea țară, în stilul specific benzii din acea țară, lucrând cu personaje înfiripate în conștiința publică a locuitorilor acelei țări.

Ceea ce nu înseamnă că sunt de părerea că n-ar exista o bandă desenată românească, dar nu cred că a luat naștere la 1891. Poate în 1945 când după o viață uscată s-a stins. Poate se chinuie acum să ia naștere după o lungă perioadă de gestație. Sunt totuși recunoscător pentru cartea aceasta, recunosc munca depusă de autorii ei, însă aș fi preferat ca domnii Dodo Niță și Alexandru Ciubotariu, care îmi place mult ca artist, să își fi consumat timpul pentru a crea istoria benzii desenate românești, nu a o fabrica.

Opiniile exprimate aici nu sunt neapărat împărtășite de proprietarii siteului.

Comments

43 responses to “Istoria Benzii Desenate Românești”

  1. Dum-Dum Avatar
    Dum-Dum

    Ce nu intelege baietasul asta plin de ifose cliseistic’telectuale e faptul ca nu poti compara firavul BD romanesc cu alte “specii” mult mai “carnale”. Nu poti cere unui copchil imberb sa aiba mujki ca un halterofil, iar tu, mare specialist in fibre musculare, decretezi ca ala micu’ e tarat.
    Dodo Nita a radiografiat ceea ce a existat, pot spune ca s-a pliat pe ceea ce a gasit si a facut-o cat se poate de bine. Si scriptic, si vizual, volumul ofera repere importante pt oricine, pasionat sau nu de BD, asa ca spumele expectorate de unii si de altii definesc doar niste banale frustrari.

  2. Alin Avatar

    @Dum-Dum Dacă BDul românesc e atât de firav mă îndoiesc că se merită a fi publicate cărți despre el.

    Dacă se anunță Gâlceava Doi, eu sunt ”all for it”.

  3. Dum-Dum Avatar
    Dum-Dum

    baietel, abia acum ti-am descoperit sofismele. ataci fara sa cunosti despre ce vorbesti.
    si da, BD.ro e firav in comparatie, dar asta nu inseamna ca nu exista. si daca exista, ce e de mirare ca-i pasa cuiva?!

  4. Alin Avatar

    Dacă există bandă desenată, atunci să existe bandă desenată(sic). O indexare a ei, că nu se poate vorbi de critică, ar trebui să vină atunci când nu mai este ”firavă”, ci destul de vastă încât să nu mai ajungă degetele de la mâini pentru enumerarea titlurilor semnificative.

    Unde este atacul meu? Stai să citez dintr-un mare om: ”unii se cred zei si decapiteaza orice opinie, altii nu mai au voie nici sa respire”.

  5. Dum-Dum Avatar
    Dum-Dum

    mda, tu esti axat pe o singura idee: de ce nu a facut Dodo o Istorie CRITICA a BD-lui romanesc. dimensiunea ta cognitiva nu are apetit pt nuantele extrase din realitate.

    si kestia aia cu 50 de ani de plagiat de unde ai scos-o?! nu mai pun in abac si definitia ta ca o Istorie e un act naiv sau grandoman ca ar inseamna o povara prea mare pt tine pt a o explica.

  6. Alin Avatar

    @Dum-Dum M-am axat de ideea de istorie critică din câteva motive. Numele, denumirile, mi se par importante. În momentul în care alte lucrări cu nume similare sunt lucrări de critică, sau în orice caz cu o astfel de componentă, se presupune că și textul de față are asemenea intenții.

    Apoi, așa cum am mai spus, care este sensul unei simple istorii, după ce cu doar câțiva ani în urmă domnul Niță a mai publicat o carte similară, pe piața românească de bandă desenată? Sau, cu e mai utilă o astfel de lucrare decât o reeditare, republicare sau chiar traducere a unei benzi.

    Iar în final, doar o istorie nu mi se pare un produs care să merite tipărit. Datele pure, foarte puțin contextualizate, aproape deloc interpretate sunt foarte puțin interesante și conferă deosebit de multă informație.

    Chestia cu 50 de ani plagiat (care e, recunosc, o hiperbolă utilizată pentru a face mai evidentă o idee) am scos-o chiar din carte când se enumerau benzi despre care se spuneau că erau practic stripuri nord-americane, redesenate. Asta mie îmi sună a plagiere. Poate avem alte definiții. Poate nu a fost destul de clar prezentate, iar fenomenul a fost de fapt altul.

  7. Dum-Dum Avatar
    Dum-Dum

    deci, Dodo Nita a adnotat/punctat/insumat niste evenimente editoriale din zona BD-ului si a mai inserat informatii pt a coagula un context. Asta se numeste istorie pura. Ca si-n cea literara, unde este evitata rastalmacirea estetica, travaliul istoricului se axeaza pe evidentierea evenimetelor din existenta subiectului cercetat.

    Iar in al doilea rand, BD-ul romanesc s-a dezvoltat haotic, nu au existat traseele stiute de tine din alte zone culturale. Daca te plimbi prin Bucuresti, prin zonele vechi, o sa intalnesti strazi serpuitoare, fara o logica liniara, asa si BD.ro. E vina lui Dodo pt asta?!

    Dodo Nita nu a avut materiale ajutatoare prealabile. s-a dus direct la sursa editoriala, a scormonit arhive si biblioteci, s-a dus sa cunoasca oameni candva activi in domeniu, a salvat tot ce se putea, pt ca asta i-a fost tzelul, unul patrimonial, nu a fost un defetist care gandea ca BD-ul romanesc e oricum prea anemic si nu e loc de deranj pt el. Putea f bine sa-si vada de pasiunea lui pt BD-ul francofon si basta, nu va mai dadea voua pret de discreditare.
    Macar pt asta trebuie respectat, pt ca a destelenit o zona impaienjenita.

    Si te hazardezi cu plagiatul, uita-te peste lucrarile unui Pompiliu Dumitrescu, Vasile Olac, Puiu Manu, Nobilescu, Andronic, Matty, Nell Cobar (enumar mai multi din zona caricaturii pe care o cunosc destul de bine) si apoi arunca-te in supozitii.

    Istoria asta trebuia scrisa ori de Dodo, ori de altcineva potent informational, restul e pur subiectivism…

    1. Alin Avatar

      @Dum-Dum
      Ne învârtim în cercuri și nu pari să înțelegi că știam lucrurile alea de când am citit cartea sau că nu pe acei domni îi acuzam de plagiat. Problemele mele sunt altele și le-am menționat în repetate rânduri.

      Așa că hai să purcedem pe alt făgaș, poate mai constructiv. De ce crezi că e de datoria ta să mă aduci în rândul lumii? Îți dai și tu seama de profilul insignifiant al blogului; nu afectează deloc opinia publică, domnul Niță și-a spus punctul de vedere. Nu sunt nici o amenințare și nici o sursă de venit. Doar un blogger cu jumătate de normă căruia îi plac benzile desenate și are câteva opinii despre ele. Chiar nu înțeleg reacțiile tale și ale celorlalți.

  8. Dum-Dum Avatar
    Dum-Dum

    PS: iarasi comiti o mare gafa: Dodo nu a mai publicat o alta Istorie. Au fost doua editii de dictionar, la interval destul de mare si un fel de panoramare grafica a BD.ro, un fel de BD in BD, un dialog desenat intre el si Virgil Tomulet.
    Tu ai pornit de la niste deformari si ai ajuns intr-o zona si mai malformata. De aceea, te sfatuiesc sa gandesti mai des inainte sa vociferezi pretinsele tale sentinte.

  9. Dum-Dum Avatar
    Dum-Dum

    dragule, tu poti spune orice, chiar nu ma intereseaza, nici nu stiam de tine pana acum, doar ca asa sunt eu, mai aprig, cand vaz cate un infatuat plecat la o cruciada falsa impotriva unui prieten.

    si nici nu stiu ce crezi tu ca stii, dar din punctele alea enumerate de tine pe care le arunci ca niste ghiulele se intelege clar ca nu stii nimic.

    1. Alin Avatar

      iyyufhyjggfb fhb gb g vgb njbmmgbjjmn bmnmghnjm

      1. Alexandru Civica Avatar
        Alexandru Civica

        @Alin

        Vezi ca “maestrul” aka “patriarhul” Dodo Nita te face zdrente pe unde te prinde! (in scris, evident, nu pune la suflet mizeriile lui Bica)

        “Mai ales că, profitând de valul de interes de care se bucură banda desenată românească de câţiva ani, din stihiile internetului au apărut şi tot felul de trepăduşi şi piţifelnici, sicofanţi şi cârcolaci, care pretind fie că banda desenată românească nu există (“O cantitate neglijabilă, un uriaş şi grăsan semn de întrebare”) pentru a se bate apoi cu pumnul în piept ca nişte tarzani de nămol că ei au inventat-o şi să încaseze astfel de la AFCN şi ICR sute de milioane de lei pentru nişte platitudini ordinare, fie că “benzile noastre au fost de fapt în cea mai mare parte plagieri ale benzilor străine, după care fie benzi de propagandă, fie benzi publicate pentru că țineau de partidul comunist din Franța” (sic!) (notă: sintaxa frazei îi aparţine specialistului respectiv). Alţii, pe care am putea să-i numim generic Statler şi Waldorf, nu au bani să cumpere noile apariţii BD româneşti (atât de puţine câte sunt ele) sau să participe la manifestările BD şi atunci se bagă şi ei în seamă comentând pe forumuri (cu invidie şi ranchiună) nu aceste apariţii sau manifestări ci comentariile altora la ele, ba chiar propriile lor comentarii (sic!)”, zise Dodo (ce nume!)
        http://revistanautilus.ro/bd/retrospectiva-anului-bd-2011/

        Se cearta si cu Viorel Parligras acest Dodo!
        http://www.lumiparalele.ro/2011/11/04/galceava-inteleptului-cu-%E2%80%9Ebrave-world%E2%80%9D/

        Crede ca vrei sa-i iei locul si de-asta si-a scos mustata la atac!

        1. Alin Avatar

          Am remarcat că în multe dintre articolele sale din ultima vreme face referiri către domnul Viorel Pîrligras, către Hardcomics/Jumătatea Plină (de fapt, pe ei chiar îi menționează; îmi place că acele sute de milioane mai nou au evoluat în miliarde și miliarde) și mai puțin, trebuie să păstrăm proporțiile totuși, probabil către mine.

          Asta este.

        2. Alexandru Civica Avatar
          Alexandru Civica

          Alin, pe el il deranjeaza doua aspecte:
          1 – nu mai e unicul organizator al diverselor manifestari legate de universul BD
          2 – nu mai este singura autoritate in materie de critica BD

          De aici toate atacurile. E foarte bine ca existati si ca va faceti meseria. Sa fie promovati in egala masura toti creatorii romani de BD, nu doar cei din vechea garda sau prietenii dlui. Dodo. Sa apara si Book of George, care e problema?! E musai sa apara doar aventurile lui Dim Dunareanu, cum ar vrea Dodo?

          Toate argumentele tale sunt pertinente si in privinta cartii scrise de Dodo. Este o aparitie ce merita salutata, dar nu neaparat si divinizata!

  10. Catalin Avatar
    Catalin

    @Dum-Dum, eu spun ca pui energie acolo unde nu trebuie. Sa pastram totusi proportia gesturilor.

  11. bica Avatar
    bica

    aline, nu stiu nu te cunosc, dar daca te prind pe undeva si imi zice lumea ca tu esti webcomics, te bat de te caci pe tine – legat de benzi desenate sau nu, nu conteaza – uite ashea de-al dreaq sa ma simt si eu bine – tu arunci cu noroi, eu te bat pana ies benzile desenate din tine – suntem chit

  12. Alin Avatar

    @bica
    Stai că e neînțelegere. Eu scriu pentru webcomics.ro, iar blogul acesta e doar o parte micuță din ceea ce e (cel puțin în idee) siteul. Nu e proiectul meu.

    Eu sunt doar Alin Răuțoiu și atât.

    Na, păi, stabilim o întâlnire ceva. Nu se poate să nu-ți ofer satisfacție.

  13. IronMAN Avatar

    @bica: eu sunt webcomics. ia zi, unde te gasesc?

  14. Dum-Dum Avatar
    Dum-Dum

    ghilotina e aproape :))))

    1. Alin Avatar

      Ați dori orarul meu de la facultate să facilităm execuția?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.