Iancu Jianu – partea I


Am primit în sfârșit albumul de bandă desenată românească Iancu Jianu, creat de Vali Ivan și publicat de Cartoon Press. Cam la trei săptămâni după ce am dat comanda. E varianta a cărei copertă nu e cartonată, pentru că sunt un zgârciob. Nu-mi dau seama dacă miroase în vreun fel pentru că am nasul înfundat. Știu că pentru unii asta este o parte importantă a experienței.
Iancu Jinu este o bandă desenată ce a fost inițial serializată în Jurnalul de Duminică, o pagină pe săptămână din câte înțeleg. Ținând că e realizat de un singur om și fără o armată de asistenți în spate, nu e ceva chiar impresionant, dar totuși e ceva demn de luat în seamă. Este prezentată drept o bandă istorică bazată pe romanul „Haiducul„ de Bucura Dumbravă. Chiar istorică nu-mi pare a fi, pentru că acțiunea este puternic romantizată, dar are loc în spațiul românesc, în timpul domniei fanariote, ceea ce mi se pare destul de interesant.

În mod paradoxal capitolul pentru care aveam cele mai mici așteptări, scriitura, este cel mai bun. Povestea este cumințică și nu foarte originală, dar ținând cont că a fost scrisă acum o sută de ani pot să trec asta cu vederea. Protagonistul este un tânăr boier care nemaiputând suferi abuzurile domnitorului din Fanar devine haiduc și se apucă de pedepsit nelegiuirile celor din poziții de putere, fie că sunt dregători sau chiar slujitori ai Domnului. Cucerește câteva inimi și intră în patul diferitelor femei care-i trec prin viață. La un moment-dat ajunge în ocnă, de unde evadează nu foarte greu profitând de beția și dorința de desfrâu a temnicerilor săi.

Spre finalul carierei sale de haiduc, Iancu este trădat, iar pentru a fi salvat de la execuția publică o domniță căreia oricum îi furase afecțiunea acceptă să îl ia de bărbat. Per total e o poveste normală de capă și spadă cu personaje simpliste și cu întorsăturile de situație obligatorii, dar nu foarte fericit realizate. Mai ales nu într-o colecție a cărei parcurgere cere în jur de zece-cincisprezece minute. Totuși, bănuiesc că fanii romanelor lui Dumas ar aprecia ceea ce se realizează aici.

Dialogul, deși nici el nu e foarte bine executat, pare că reproduce conversații între ființe umane, chiar dacă scrierea dialectică devine obositoare după o vreme. Mă așteptam să fie mai expozitiv, mai exclamatoriu, în orice caz mai forțat, cum am văzut prin destul de multe benzi europene recente. Că o fi rupt direct din carte, că o fi meritul domnului Ivan, asta nu știu sigur, dar partea de text e succintă și aproape eficientă. Totuși, cauza pasului foarte alert conversații sunt întrerupte la mijloc, iar multe tranziții între scene au loc foarte brusc. De obicei nu mă deranjează, dacă ați citit ceva de Morrison știți că se poate și mai rău, dar sunt locuri unde într-adevăr se putea face altfel și mult mai bine.

Ce fumează domnii în narghilea?

Iar apoi, sabia asta poate tăia pe ambele părți. Mă deranjează în benzile fantasy/sf prea multă expoziție, mai ales când iese din gura personajelor, pentru că anulează tocmai ceea ce mă atrage la gen: faptul că îmi acționează imaginația. Când povestea are loc într-un cadru real, astfel de eforturi din partea cititorului nu sunt indicate, iar informațiile oferite în banda de față sunt de-a dreptul minimale. Fac observația asta pentru viitor, în cazul de față publicul țintă fiind evident cel român, dar dacă se vrea o penetrare a pieței europene, trebuie oferite mai multe informații pentru cititorii care nu sunt familiarizați cu istoria României.

Partea a doua, aici.

,

7 responses to “Iancu Jianu – partea I”

  1. Fular Avatar
    Fular

    plecasem cu ideea preconceputa, inainte de a citi intreg articolul(inclusiv partea a doua) ca o sa fie mai mult o ridicare in slavi si mai putin o critica incisiva.
    ma bucur ca m-am inselat.

    1. Alin Avatar

      Mie îmi pare rău că n-am avut ce să laud.

  2. Fular Avatar
    Fular

    Ma gandesc ca ce-i care o lauda sunt cuprinsi de nostalgia benzilor desenate din “Cutezatorii”, dar nu e nici pe departe la fel de bine realizata(ma refer la partea artistica) ca alea.

    Mna, nu stiu, cum ai zis si tu a fost munca unui singur om, fiind scuzabil intr-o oarecare masura pentru rezultatul final.
    N-am inteles totusi de ce a folosit Comic Sans ca font. Sunt o gramada de fonturi mult mai bune de folosit in benzi desenate, multe din ele gratuite.

  3. Alin Avatar

    Foarte multe laude în cunoștință de cauză n-am prea văzut să primească, în afară de cele ale domnului Dodo Niță, care nici nu prea mi-ar plăcea să aducă altceva(iar dânsul cred că a citit-o). Se și porniseră pe salonbd la un moment dat discuții un pic aprinse cu referire la calitatea benzii.

    De ce a optat pentru Comic Sans și eu stau să mă întreb.

  4. raluca-z Avatar
    raluca-z

    Din nefericire pentru Dl. Ivan, partea cu arhitectura perioadei a ratat-o exemplar. Ma uitam chiar la imaginea cu sala tronului domnitorului fanariot postata mai sus. Seamana mai mult a gotic, ceea ce Tara Romaneasca de sec 18 inceput de 19 nu a vazut in veci. Si un alt exemplu, mai era la un moment dat o imagine a unui han de drum cu 2 nivele ce aducea a case contemporane de la tara- lucru extrem de rar intalnit pentru perioada respectiva.

    Stiu ca e destul de greu de documentat vizual perioada insa as fi preferat mai putine licente artistice.

    Pe de alta parte imi place sa vad mentionate critic multe din aspectele care m-au deranjat si pe mine in lectura benzii desenate. Tranzitiile uneori prea bruste, limbajul perioadei care nu este nicaieri explicitat (nu toata lumea are habar ce inseamna prisacar, arhonda etc.) si actiunea care nu are un punct culminant clar delimitat. (de bine de rau are un final decent, desi si ala istoric improbabil.)

    din partea unui arhitect

  5. Alin Avatar

    @raluca-z Mulțumesc pentru completările cu privire la arhitectură. E ceva bine de știut pe viitor.

    Finalul, dacă nu mă înșel, chiar e real. Romanul după care e făcută banda, e de factură istorică și inspirat din fapte reale. Evident că puternic romantizate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.