Ar mai fi câteva parodii la adresa lui Conan, dar până atunci să ne aruncăm un ochi asupra unor personaje inspirate de celebrul barbar. Guts din Berserk ar fi unul dintre acestea.
La fel ca epoca Hyboriană ce amalgamează diferite civilizații clasice și preclasice, lumea din Berserk concentrează pe o arie geografică restrânsă Europa Medievală și pe cea renăscută, iar ceva mai târziu în serie apare un analog pentru Orientul Îndepăratat(deși ca rol istoric îmi pare mai asemănător cu cel al Imperiului Otoman). Este o lume care, cel puțin inițial, aduce foarte mult cu una sword&sorcery, pe care deși n-aș descrie-o drept realistă, în mod cert este mult mai raportabilă, mai ales pentru europeni. Este o lume diversă, presărată cu domenii feudale unite sub un imperiu lipsit de vlagă și de către o religie manipulativă asemănătoare creștinismului. Sunt și rămășite ale cultelor păgâne ce ies la iveală din când în când. E important să descriu un pic lumea, pentru că Berserk este una dintre cele mai dense benzi din punct de vedere tematic, căci fără o lume bine conturată mai nimic din ce se întâmplă acolo nu ar fi la fel de impresionant, iar Guts cu atât mai puțin memorabil.
Dacă banda lui Busiek demonstra adaptabilitatea lui Conan, făcându-l să își descopere diferite talente, a lui Thomas dezvăluia sau chiar inventa unele aproape din senin, Berserk ne arată personajul principal luptând din greu cu limitele sale depășindu-le încetul cu încetul, mergând pe limita dintre uman și supranatural. Cauzalitatea și determinismul sunt aspecte foarte importante în bandă, lucrurile având consecințe bine stabilite, situațiile evoluând aproape inevitabil. Din cauza asta lipsește aleatoriul și haoticul din Conan, fiind înlocuite cu o senzație de imuabil. Însă tocmai prin acest lucru se amplifică alte teme pe care le-am regăsit în celelalte benzi Conan, teme care îmi plac foarte mult, mai exact conflictul dintre muritori și zei, dintre liber arbitru și destin.
Guts este un testament pentru potențialul uman. Îl găsim după ce a privit în abis și s-a luptat cu atât de mulți monștri până când a ajuns el însuși un monstru. Doar că metamorfoza, la fel de voită ca a inamicilor săi, nu vine din abandonarea umanității, ci prin hipertrofierea regiunilor tenebroase ale sufletului, iar spre deosebire de ei, este o creație proprie, neavând nevoie de pacte satanice sau a se ceda unor zei întunecați. Deși se cedează animalicului, rămâne în final un om liber. La primul contact îl vedem alienat, incapabil de interacțiuni fizice, trăind întru violență și teroare. Pe parcurs, adunând alter persoane în jurul său, își recapătă umanitatea, sau mai degrabă și-o reîntregește, devenind chiar mai puternic în consecință.
Ca toți analogii de Conan este dibaci în mânuirea unui armament divers și chiar dacă preferă în general confruntarea directă nu îi lipsește gândirea strategică. Are o experiență vastă, ajungând chiar să conducă trupe în diferite războaie, iar pentru a obține victoria nu se sfiește să adopte tactici crude, chiar mai mult decât ceilalți din lista asta. Totuși existența unui antagonist permanent și relația personală, complexă, a lui Guts cu acesta îl face unic.
Berserk este una dintre puținele manga despre care chiar aș vrea să vorbesc, iar într-un final, când mă voi hotărî, vom vedea acolo mai multe despre personaj.
Leave a Reply