Mema cu 2016, anul criminal, pare să fie potrivită și în cazul benzii desenate românești. A început din februarie cînd Abatia BD anunță oficial încetarea publicării revistei lăsînd povestea în aer, după care rînd pe rînd periodicele de tip comics american încep să cadă ca muștele: întîi EAT Comics, HAC nu mai continuă cu TFB în afară celor șase numere care adaptează basmul original, iar în final Lex oprește editarea benzilor de la Marvel. Octav a scris aici un necrolog mai detaliat dacă vă interesează.1
Pentru că din 2014 benzile astea ne-au cam ocupat atenția dispariția lor are acum un aer oarecum apocaliptic, împinge la deznădeșde. Dar ăsta este ultimul lucru pe care ar trebui să-l facem. În schimb ar trebui să privim către lucrurile bune care s-au întîmplat cu banda desenată în 2016 și să ne recanalizăm eforturile către acestea.
Nu totul e moarte, ci unele lucruri sînt transformări. HAC nu s-a lovit cu capul de un zid în calea expansiunii brandului, naturală conform modelului american, ci s-a reconfigurat mai degrabă în stilul unui magazin european. Sau dacă au văzut lucrurile ca pe o înfrîngere, felul în care s-au comportat după ea e constructiv și înțelept, alegînd un model pe care eu îl consider superior în cazul pieței noastre.
Apoi, să nu uităm că Editura ART a lansat anul acesta TREI romane grafice deosebite, două dintre care sînt niște capodopere. Avem în librării Fun Home, The Arrival și Here. Cine și-ar fi închipuit că vom avea Here tradusă și publicată în română?!
Apoi altă capodoperă și un clasic universal: Corto Maltese: Balada Mării Sărate de la Editura Cartea Copiilor. După ce i s-au dedicat două cărți jumătate în ultimii doi ani, era și cazul să apară Corto la noi în librării. Și a apărut într-o traducere bună (cu letrajul oleacă chinuit pe alocuri, dar treacă), în condiții grafice comparabile (e o idee mai mic volum) cu cele, de altfel excepționale, de care se bucură în traducerea americană la IDW. AVEM CORTO, BĂ!!!
Iarăși fain mi se pare că despre astea scriu publicații cool și hip ca Scena9.
VICE România a dat drumul unui webcomic săptămînal, iar sub pretextul desenării lui Leopoldina Bășinuță, Cristi Mărculescu convinge artiști grafici să facă sau să se reapuce de făcut bandă desenată. Și unele stripuri sînt hazlii tare.
Apoi ar fi eforturi independente de a face webcomics și reviste cum ar fi Comic Gianchi. N-am reușit să pun mîinile pe revistă, dar gust umorul din spatele webcomicului publicat pe Facebook și-mi place cum îmbină gagurile de jurnal cu autoironia 2 și un uz matur al limbajului benzii desenate.
Iar Talambă-i pe metereză! Pe de-o parte cu webcomicul făcut pentru Doorkickers al lui KillHouse Games, pe de alta cu Subteran. Puțin, dar esențe tari, care duc.
Și ar mai fi lucrui frumoase care s-a întîmplat în, cu și în jurul benzii desenate românești și din românia.
Dar aș vrea un exercițiu terapeutic: ce altceva s-a mai întîmplat frumos cu banda desenată românească în 20163 și ce speranțe aveți pentru 2017?

  1. Vreau să mai menționez că Aventurile lui Sărăcel s-a oprit și el, dar for whatever reason nu vă păsa de el.

  2. Față de miștocăreala generalizată care constituie în general umorul în BDul românesc

  3. Numai nu-mi ziceți de alea cu dacii. Vă rog eu să nu-mi ziceți de alea cu dacii.