Am observat nu doar că pentru companiile nord-americane de gen lucrează foarte mulți artiști spanioli, dar chiar mulți dintre cei mai buni vin din peninsula iberică. Și ajung cu o mulțime de stiluri, de abordări, de influențe, chiar influențând la rândul lor.

David Aja

S-a făcut remarcat întâi în 2006 când alături de Ed Brubaker și Matt Fraction l-a reinventat și relansat pe Iron Fist într-un serial de acțiune care apropie estetica filmelor noir de cea a celor cu arte marțiale printr-o narațiune grafică densă și abilă, plasându-se astfel ferm în tradiția instituită la Marvel de Steranko prin Nick Fury Agent of S.H.I.E.L.D., căruia i-au urmat Paul Gulacy și Gene Day la Shang Chi, Master of Kung Fu, iar apoi Frank Miller și Klaus Janson la Daredevil.

După ce seria s-a încheiat s-a făcut văzut doar intermitent pe coperte și pe câte un număr de sine stătător din diferite benzi. Chiar și aici, totuși, a ajutat la introducerea unei estetici mult mai interesate de design pentru copertele de bandă desenată, lucrând cu figuri puternic stilizate și folosind spațiu negativ.

Recent, tot împreună cu Matt Fraction, a relansat Hawkeye sub aplauzele publicului și a jurnaliștilor culturali, nu doar din spațiul benzii desenate. Hawkeye s-a dovedit a fi o bandă mai experimentală, Aja demonstrând deja că excelează în banda de acțiune, căutând să exploreze diferite mijloace prin care comunicarea și stimulii non-vizuali și non-verbali pot fi transpuși în bandă desenată. Însă îmi pare că e la apogeu tot atunci când operează ca o bandă de acțiune.

Carlos Ezquerra

Tehnic, Ezquerra a lucrat și lucrează în principal în banda britanică unde, alături de John Wagner, Alan Grant și Pat Mills, l-a pus pe picioare pe Judge Dredd în 1977. A continuat să co-creeze multiple personaje din catalogul lui 2000AD ca Strontium Dog sau Durnham Red, devenind astfel una dintre principalele forțe artistice din spatele benzii britanice moderne. Fiind foarte prolific și-a făcut apariția și peste ocean, colaborând aproape exclusiv cu Garth Ennis, venind cu proiecte ca Just A Pilgrim, Battlefields, Bloody Mary sau A Man Called Kev în care spune povești violente, ce pot vira spre sobrietate din cauza temelor alese, dar a căror seriozitate este ținută numai bine în frâu de grafică.

Pasqual Ferry

Pe Ferry-l menționez mai mult să nu apară impresia că-s toți excepționali, geniali sau deosebit de influenți. Unii sunt doar buni. A lucrat îndelung atât la Marvel, cât și la DC pe titluri ca Heroes for Hire, Action Comics, Ultimate Fantastic Four, Thor și o adaptare în bandă desenată a lui Ender’s Game. Cred că cea mai bine primită bandă a sa este Adam Strange: Planet Heist.

José Luis Garcia-Lopez

E ca un Dave Gibbons, dar mai bun. În 1982 DC Comics au cerut pentru uz intern un ghid stilistic care să fie folosit de artiști pentru a obține reprezentări coerente la nivelul întregii linii, dar și pentru materiale licențiate, iar José Luis Garcia-Lopez a fost cel care l-a produs. Astfel pentru o bună perioadă de timp, orice Superman sau Batman sau Wonder Woman apăreau fie în benzi, tricouri sau prosoape erau într-o măsură ai săi. Practic, este autorul celor mai iconice imagini cu supereroii de la DC.

Toate benzile la care a lucrat sunt arătoase, cu o povestire vizuală clară și hotărâtă, iar Twilight e chiar bună.