Fiindcă este mai scurt textul ăsta mă gândesc că pot deschide cu o mică prefață referitoare la toate textele mele de acest fel. Anume, vreau să precizez că aspectele pe care le observ nu au cum, decât în niște condiții mai excepționale, să schimbe în întregime sensul poveștii. Dar îi alterează claritatea. Comunicarea fiind stratificată există elemente dominante în spunerea poveștii, dar și unele auxiliare. Iar ceea ce fac eu este să mă leg de impactul celor auxiliare.

prv14331_pg4

Căutând imagini pentru postarea de sâmbătă am dat peste pagina asta din numărul 14 al lui Flash realizată Francis Manapul, Brian Bucellato și publicată de DC Comics. Am mai vorbit despre ei relativ recent. N-am ce face dacă oamenii sunt ofertanți. Ce m-a atras negativ văzând imaginea în miniatură a fost cât de lipsit de impact se simțea pumnul aruncat de Flash gorilei Grodd. Atât de lipsit de impact încât m-a făcut să investighez, fiindcă Manapul ar fi trebuit să știe mai bine. Și într-adevăr știe.

Să vedem ce se întâmplă.

flash 3

Poate este din cauza prezenței, respectiv absenței, liniilor de viteză și a emanatei de impact. Ajută, dar după cum putem vedea în al treilea cadru aceste artificii nu fac decât să amplifice un efect care deja apare din altă cauză, iar dacă efectul nu se face văzut, atunci ele mai degrabă produc o tensiune între așteptări și rezultat.

flash1

Am putea considera că furia cu care se resimte zdrobirea automobilului în primul cadru și flascitatea loviturii din ultimele sunt consecințe ale formei ascuțite a panourilor. Și într-o oarecare măsură ar fi considerație corectă, deoarece forma trapezoidală mută centrul de greutate al paginii în zona impactului. Dar iarăși, vorbim despre amplificarea unui efect deja produs de însăși felul în care este compusă imaginea.

flash2

Secretul, cred eu, stă în orientare. Deoarece citim de la stânga la dreapta parcurgând pagina se sugerează acumularea de energie cinetică în ilustrație, cu atât mai mult cu cât aceasta este secvențială, iar atunci când o interpretăm tindem să implicăm și timpul ca variablă. Timpul și spațiul se suprapun ca dimensiuni în banda desenată. De aceea, dacă punctul de interes este în stânga paginii îl vedem exercitând insuficientă forță deoarece nu anticipăm pentru niciun moment impactul efectiv. În timp ce așezat în dreapta a fost timp și spațiu suficient pentru a se acumula impulsul necesar.

Dacă punem în oglindă pagina vom obține niște lucruri ciudate că nu a fost concepută astfel, însă ultimul cadru este foarte ilustrativ. Pumnul lui Flash devine atât de puternic încât i se desprinde costumul de pe el.

 flash4