First Second Books

First Second ne sugerează cum ar arăta o editură ”mainstream” de bandă desenată dacă banda desenată ar fi ea însăși mainstream.

Despre

6a00d8341d928653ef012877902ddf970c

Nu cred că o să fac un scurt istoric pentru ea fiindcă este o editură relativ recentă, a luat naștere în 2006, nu pot găsi foarte multe informații despre parcursul său și ce găsesc nu-i deosebit de interesant, în sensul că n-a avut cine știe ce evoluție. A pornit cu o direcție și a păstrat-o destul de bine. În ultimii ani mi se pare că au încetat să publice benzi europene [footnote]Cred că ultima publicată este al doilea volum din Tiny Tyrant de Tronsheim și Fabrice Parme[/footnote], dar motivele pot fi multe și aș crede că țin mai mult de felul cum s-au plasat pe piață și cum însăși piața nord-americană a evoluat în acei ani, nevoia editurii putând acum fi destul de bine împlinite de autori pământeni.

CGN_COVER

Însă mi s-ar părea interesant de remarcat distincția din ce în ce mai nămoloasă între banda desenată comercială, cea independentă și cea alternativă. Ca termeni. Pentru că problema este pusă cu DC și Marvel aflându-se la un capăt al spectrului și restul industriei în celălalt. Dar First Second, cu toate că nu publică lucruri mult diferite de Drawn and Quarterly, sau unele chestii de la Dark Horse ori Image, este deținută de Roaring Brook Press, parte din trustul Holtzbrinck și nu ignoră deloc cerințele sau capriciile pieții. Cred că terminologia trebuie regândită.

Specific

BattlingBoy-cover

First Second Books publică exclusiv romane grafice, în mare parte sincronizate cu literatura Young Adult sau Urban Fantasy. Nu sunt lucrări provocatoare, cu toate că nu lipsite complet de incisivitate, dar sunt digerabile și fără de unele dintre ele lumea benzii anglofone ar fi regretabil și sesizabil mai săracă. Nu cred că este sezon de publicare în care să nu apară o bandă de Faith Erin Hiks, Gene Luen Yang sau Derek Kirk Kim și stilul lor de caricatură simplă, nepretențioasă, un pic prea dulce, însă suficient de expresivă și antrenantă a devenit un pic de marcă a editurii, atrăgând și alți autori care îl împărtășesc precum Vera Brosgol cu a sa Anya’s Ghost sau Arne Bellstorf cu Baby’s in Black.

Primates

Benzile cărora nu prea li s-ar putea aplica această caracterizare tind să aibă un element educativ. Sunt lucrări de ficțiune istorică, biografii, povestiri mitologice și folclorice care au destul de mult succes în școli și bibliotecile acestora, ele fiind un client destul de important pentru editură, First Second ajutând astfel la cultivarea unei noi generații de cititori de bandă desenată.

AIC_Cover_300rgb

Ajută într-o oarecare măsură și la cultivarea unei noi generații de artiști de bandă desenată publicând seriile Adventures in Cartooning a lui James Sturm, Andrew Arnold și Alexis Frederick-Ford și Drawing Words and Writing Picture/Mastering Comics a lui Jessica Abel și Matt Madden. Care asta din urmă mi se pare unul dintre cele mai bune manuale pe subiect, din multe puncte de vedere superior celui al lui Scott McCloud.

Sailor-Twain

Au și o atitudine proactivă față de webcomics, serializând și găzduind în primă fază unele dintre romanele lor grafice ca Tune, Zahra’s Paradise, Nothing can Possibly Go Wrong, Friend with Boys, Astronaut Acadimy. Saylor Twain, Delilah Dirk and the Turkish Lieutenant. Unele dintre acestea au început independent și cred că au fost preluate în timp, primind un pic de atenție suplimentară. Cred că First Second este una dintre primele edituri care au căutat să colecteze webcomics narative și încă unele a căror popularitate nu era atât de ridicată încât să nu prezinte vreun risc. Cu toate că există precedente încă destul în Girl Genius, GunnerKrigg Court(publicată de Archaia), Lackadaisy și altele.

De asemenea prezența lor online nu este limitată doar la așa ceva. Întrețin un blog care reușește un echilibru frumos între a-și face reclamă, a oferi informații despre procesul publicării și editării benzilor desenate și chiar a recomanda benzi din ograda competitorilor. Iar siteul pentru Drawing Words and Writing Pictures este o resursă importantă, chiar și în absența cărților.

 

Opere importante

 

American Born Chinese

ABC_

Cred că dintre toate romanele lor grafice acesta, publicat timpuriu în istoria editurii, a primit cele mai multe premii și încă este unul dintre cele mai discutate și chiar controversate. Este o bandă compusă din trei fire narative care se împletesc și la un moment-dat se înoadă. Unul este parțial autobiografic urmărindu-l pe Jin Wang, fiul unor imigranți chinezi, urmează o repovestire a romanului chinezesc Călătorie către Vest și în final povestea, reprodusă folosind idiomurile sitcomurilor americane, lui Danny, un băiat alb care trebuie să-și superte vărul chinez Chin-Kee atunci când vine în vizită și afirmă toată stereotipurile rasiste împărtășite sau nu de cultură. Toate cele trei povești împărtășesc teme referitoare la transformare, identitate și afirmarea sinelui.

Este interesantă structural, a pus First Second pe hartă cu succesul avut, iar temele și abordarea, în special uzul mitologiei și a fantasticului drept metafore palative pentru probleme un pic cam dure, se reflectă în multe dintre celelalte publicații ale editurii care i-au urmat, însă nu mi se pare că și-ar transcende segmentul de vârstă pentru care este concepută. Nu că ar fi un lucru rău, dar discuțiile despre identitate etnică și moștenire culturală pe care le mai stârnește chiar și acum pot fi mult mai interesante decât textul însuși.

 

Drawing Words and Writing Pictures

dwwpcover

Am zis mai devreme că este superioară lui Making Comics, cu toate că probabil o asemenea afirmație ar trebuie să ia în considerare și persoanele care au studiat folosind aceste cărți și nu prea am idee câți dintre autorii profesioniști au făcut-o. Însă este o colecție de lecții și nu de considerații asupra practicii realizării benzii desenate. De asemenea, este mai riguros structurată, gândită pentru a fi predată sau folosită de un grup, iar multe dintre lecții iau în considerare și elemente de naratologie clasică sau design grafic în timp ce McCloud cam reinventează singur roată. Constă din cincisprezece lecții, pornind de la o discuție despre natura și definiția benzii desenate, trecând prin construirea unei singure casete care să comunice prin juxtapunerea de text și imagine, crescând către strip, către pagină, discutând despre structura unei povești, despre mijloace de caracterizare, despre aspecte tehnice care merită înțelese pentru a realiza efectiv o bandă, mai ales în era reproducerii digitale și terminând cu organizarea unei ședințe de ”24 Hour Comics”. Folosește exemple numeroase, din diferite culturi și straturi de bandă desenată și nu mi se pare că încearcă erijarea studenților într-o anumită tradiție sau gen, lecțiile fiind la fel de valabile indiferent de interesele lor. Dintre toate cărțile care se recomandă drept manuale de bandă desenată pe care le-am citit, ăsta mi se pare cel mai valoros.

Anya’s Ghost

9781596435520

Altă apariție care s-a bucurat de foarte multă atenție și încă o face, primind reeditări și multiple formate este romanul grafic al lui Vera Brosgol [footnote]A mai publicat în antologiile Flight și a lucrat la filme precum Coraline și Paranorman[/footnote] care din multe puncte de vedere amintește de American Born Chinese, fiind o poveste inspirată din viața autoarei despre adolescența imigrantului care dorește să se adapteze, folosind un element de fantastic pentru a lubrifia din punct de vedere narativ subiectul. În cazul acesta fiind vorba despre Anya care a emigrat de mică din Rusia împreună cu mama ei divorțată. La un moment dat găsește o fantomă care-i face viața mai ușoară pe moment. Dar mi se pare și mai împlinită decât romanul grafic al lui Gene Luen Yang.

În timp ce American Born Chinese folosindu-se de clișee nu prea are cum să nu le cadă pradă, Anya’s Ghost, fără a picta un tablou deosebit de naturalist și a-și pierde umorul își abordează subiectele cu oarece prospețime, multă empatie și curaj, mai ales în privința sexualității juvenile, și evită să oferă soluții tranșate problemelor cu care se confruntă un adolescent, mai ales o adolescentă.

15786110

De asemenea, anul acesta au avut destul de mult succes cu Relish: My Life in the Kitchen de Lucy Kinsley[footnote]Că tot se mira un autor de absurdul punerii unor rețete culinare în bandă desenată[/footnote], Battling Boy de Paul Pope și Boxers and Saints de Gene Luen Yang, dar nici nu le-am citit încă și cred că este puțin cam devreme de spus cât de importante sunt pe termen lung.

3shadowsCrop

Niște chestii care mi-au plăcut mult de tot, dar nu știu ce impact au avut ar fi Three Shadows a lui Cyril Pedrosa, o poveste răvășitoare despre pierdere și durere și dragoste de părinte ilustrată într-un stil foarte gingaș, Black Diamond Agency de Eddie Campbell și Feynman de Jim Ottaviani și Leland Myrick.

Concluzii

S-ar putea să mai dureze puțin până când vom vedea care este impactul lui First Second, însă până acum, mergând pe urmele lui Drawn and Quarterly(distribuiți tot de Macmillan) și Top Shelf au contribuit destul de mult la creșterea pieței romanului grafic și au umplut o nișă ignorată de celelalte edituri în căutarea lor de a demonstra cât de serios și literar poate fi mediul. Nu produc lucrări care să împingă granițele benzii desenate sau sensibilității publicului, dar cred că ceea ce oferă este necesar unei industrii sănătoase.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.