10 Sfaturi proaste pentru artiști tineri

Articolul ăsta nu-i un atac asupra nimănui, dar dacă citindu-l te simți lezat, te rog să comentezi și să mă înjuri, că-mi faci trafic. Scriu asta pentru că de-a lungul vremii am citit o grămadă de webcomics foarte proaste, benzi desenate scoase de oameni care n-au nicio treabă, în general ca spin-offs sau experimente editoriale(de la străini), tentative amatoricești pe bloguri ori DeviantArt și astea sunt sfaturile mele, din postura de cititor care a fost torturat de operele lor, adresate oamenilor care sunt mai la început de drum și n-au niciun dram de talent ori respect față de forma de artă în care se aruncă.

O să împărțim asta în 5 sfaturi pentru partea grafică și 5 sfaturi pentru partea de scenariu.

Grafică

1 – Cel mai important. La momentul de față sugi epic. Mundanul, plictisitorul, banalul este tot ceea ce poți spera să atingi. Nu experimenta. Nu revoluționa. Roata-i bună așa cum a dat-o Dumnezeu pe pământul ăsta galben-roș-albastru. Cu cât interiorizezi mai repede că în cel mai bun caz ai putea să NU produci o apocalipsă grafică, cu atât pășești mai repede pe cărarea spre mediocritate aburindă.

2 – Știu că ai cumva impresia că fiecare pagină trebuie să fie unică și miraculoasă, să surprindă cititorul prin inventivitate și originalitatea sa. Canci! În primul rând trebuie să înțelegi ce dracu se întâmplă fără vreun efort conștient. În momentul în care cititorul trebuie să stea să se gândească la ordinea citirii panourilor, l-ai pierdut. Dacă te arunci în imitarea neintenționat parodică a paginilor lui CLAMP sau a naiba știe cui altcuiva să știi că azvârli în ochii cititorului un infern de suferință pe care nici Dante n-a fost în stare să-l conjure; ceea ce-i păcat căci nefericitul a vrut doar să-ți dea o șansă. Dacă casetele orizonatale au fost destul de bune pentru Moebius, grila de șase panouri pătrate destul de bună pentru Kirby, iar cea de nouă destul de bună pentru Alan Moore și Dave Gibbons astea ori să fie destul de bune și pentru tine. Și hei, deja ai mai multă diversitate decât ai avea ce face cu ea într-o viață.

3 – Nu ai degete. Nu ai mâini. Nu ai membre. Ai niște apendice pe care natura le-a articulat din greșeală. Ca atare, desenezi cam prost. Nu e nevoie să scoți asta în evidență. Fă 374 (număr foarte important) de studii cu aceași figură, cu aceeași față, cu același obiect până când reușești să îl reprezinți într-o manieră ce nu stârnește reflux gastric. Iar apoi, menține acel desen căci altul nu vei fi în stare să reproduci. Și exploatează-l ca pe paginile dintr-un Playboy găsit la marginea drumului asupra cărora asudai la pubertate. Nu altera unghiuri. Nu încerca diverse perspective. Cele 22 de panouri ale lui Wally Wood nu ți se aplică.

3.5 – Aici mai ai o opțiune. Și n-ai nevoie decât de un lightbox sau de cunoștințe limitate de Photoshop (zic Photoshop la modul general, așa cum zicem drujbă sau Linux sau cum mai aud pe unii zicând iPod. În principiu orice program de grafică mai bun decât Paint ar fi bun). Poți lua fotografii libere de copyright și să le trasezi. Sau chiar sub copyright, dar la care nu o să comenteze nimeni. Cum ar fi cadre din filme pornografice. Sunt oameni care au făcut o carieră din asta. Nu-i o abordare pe care personal o recomand, vezi numărul următor, dar este o soluție care se merită menționată.
*

4 – Asta o să sune ciudat după tot ce am zis până acum, dar fii onest. Nu copia desenele altora. Mai ales dacă sunt mai buni decât tine. Și desigur sunt mai buni decât tine. Înafară de mine toată lumea este mai bună decât tine. Pentru că nu vei fi în stare să adaptezi desenul către stilul tău, vei strica armonia imaginii inițiale și vei distruge orice fel de claritate ai putea tu să oferi. De asemenea vei fi descoperit și astfel oamenii răi care au ceva cu tine vor căpăta muniție potentă împotriva ta. Plus problema morală și legală, dar nu astea-s aspecte triviale.

5 – Nu colora. Știu că vrei să colorezi dar nu știi să folosești Photoshop. Pe bune. Dacă părinților tăi li s-au părut complicate instrucțiunile de utilizare pentru prezervativ cum de ai impresia că nu o să te pierzi prin layere și nivele și pensule și toate sliderele alea. Mai ești și daltonist pe deasupra. Nu ești? Te îmbraci de parcă ai fi. Dacă nu vrei să lași negru brut pe alb acolo, măcar culori plate, nu stridente, fă laviuri. Orice altceva numai nu ce faci acum. Arată ca ce-a vomat câinele meu după ce a mâncat creioane colorate. Într-o notă similară nu fă lettering digital. Pune mânuța pe o riglă, un creion și ia-o manual. La scris vreau să zic. Ășa câștigi două lucruri. Textul de va fi probabil ilizibil și se va minimiza grotescul desenului.

Scenariu

1 – De asemenea foarte important și aici este să înțelegi cât de slab ești. Iar astfel vei putea minimiza pagubele. Nu fi ambițios. Nu-ți propune mult. Nici cantitativ nici calitativ. Cititorul trebuie să poată urmări povestea de la A la B la C să și să nu piardă șirul personajelor. Atât cere. Nu vrea experimente narative de l-ar terifia pe Joyce. Nu vrea nici să știe despre cum îți irosești tu existența. Spre deosebire de partea artistică, aici ai totuși niște avantaje.

2 – În principiu nu prea trebuie să muncești. Scriu cât mai puțin. Nu te teme că astfel nu o să-ți porți povara. În final se merită pentru că nici cititorul nu o să o poarte. Fără pasaje lungi și siropoase de text, da? Fără discuții lungi. Dacă o propoziție nu comunică ceva absolut necesar trebuie abandonată. Până și Gaiman se plângea pe Twitter că mai are asemenea apucături.

3 – Tu poți plagia. Dar fă-o cu cap, nu ca distinsul nostru prim-ministru. Dacă de exemplu îți place foarte mult o poveste despre tineri japonezi care conduc o insurecție împotriva unui lord feudal, poți să iei structura narativă și personajele, dar mută decorul. Poți, de exemplu, să faci totul un SF cu extratereștri care arată ca niște oameni în costume proaste și soldați inutili din cauza uniformelor ce le restricționează mobilitatea și câmpul vizual, fără a oferi pic de protecție. Și apoi, dacă ai succes, o puță bleagă o să-ți preia povestea pentru a transforma-o într-un fantasy cu dragoni și săbii magice. Nu-i imaginația umană minunată?

4 – Dacă nu vrei să plagiezi, sau ești incapabil din cauza lecturilor limitate la etichete și facturi, mai ai două soluții. Niciuna nu implică să-ți folosești creativitatea. Orice numai asta nu. Vrei să alertăm protecția mediului, sau ce? Așa deci. O soluție este Eroul cu o mie de fețe. Altă soluție ar fi să urmărești cele 31 de funcții identificate de Vladimir Propp în basmul rusesc. Astea merg pentru orice fel de poveste de gen. Și am stabilit deja că n-ar trebui să încerci altceva. Practic oamenii ăștia ți-au scris scheletul poveștii. Tu trebuie numai să găsești niște nume și să faci umplutura pe acolo. Partea proastă e că trebui să citești nițel.

5 – Când or să te prindă cu mâța în sac, și evident că or să te prindă, recunoaște influențe. Dar nu pe cele evidente, nu pe cele de care te acuză toată lumea. Admite inspirație din lucrări cu oarece similitudine, eventual mai obscure, pentru a bulversa critcii și cititorii mai atenți. În confuzia de moment vei putea realaxa situația. Iar apoi nimănui nu-i va mai păsa pentru că ai produs o lucrare de asemenea mediocritate încât să fie studiată nu are niciun rost.


Posted

in

by

Tags:

Comments

21 responses to “10 Sfaturi proaste pentru artiști tineri”

  1. Lucky_Shark Avatar

    :)) Am râs un pic după care am mai râs un pic până ce la un moment dat nu mai rădeam, pentru că îmi dădeam tot mai pregnant seama că prea mulți oameni desenează și scriu prost ca să mai fie un subiect de râs.
    Tare linkul către Monomyth, mulțam!

    1. Alin Avatar

      Sunt acei nerds care par să se amuze indescriptibil la filme proaste, dar în rest nu pot să zic că am prins fenomenul.

  2. Mihai Avatar
    Mihai

    Cu exceptia tonului, nejustificat de agresiv dupa parerea mea, majoritatea sfaturilor par, in pofida titlului, bune.Totusi o banda desenata nu musca, nu latra si nu lasa par sau purici. Daca nu iti place nu treci la urmatoarea pagina si cauti ceva mai bun. Mai ales pe site-urile gen deviant art, pe bloguri ori pe forumuri. Si referindu-ma tot la ton, nu neaparat la continut, imi pare exact acel gen de critica care distruge, pe care o intalnesti cam la tot pasul pe forumurile de specialitate romanesti. Ce slab esti, ce nimicuri faci, du-te si fa altceva pentru ca “noi” consumatorii de BD ne-am saturat de amatori. Standardul de calitate e desigur la acei oameni mari care au revolutionat genul, nu la tine care ai muncit pe branci sa faci cateva pagini de BD din pasiune, fara alta rasplata decat un dispretul suveran al unor consumatori de BD elitisti. Asa cum exista o piata de BD suprasaturata de artisti amatori, la fel de agresiva si lipsita de discernamant e si piata criticilor amatori care considera ca e dreptul lor sa isi lipeasca remarcile zemoase de lucrarile unor oameni care nu fac mai mult rau decat sa isi publice desenele.

    1. Alin Avatar

      Este dreptul meu să îmi lipesc remarcile zemoase de lucrările unor oameni care nu fac nimic mai mult rău decât să își publice desenele.

    2. Alin Avatar

      Cât despre ton, majoritatea persoanelor au înțeles intenția auto-ironică și au apreciat umorul articolului.

  3. Mihai Avatar
    Mihai

    As putea fi de acord cu dvs si cu tonul articolului in cazul in care BD-ul ar fi “pe val” in Romania. Dar ce rost are sa ingropi ceva deja ingropat? Evident postul dumneavoastra nu face referire la BD-ul romanesc in mod special, dar nu e scris totusi in engleza. In ceea ce priveste dreptul de a critica imi pare si el cumva egal cu dreptul de a desena. Si desigur, amandoua pot crea disconfort.
    Cu riscul sa repet ce am spus, sfaturile dvs imi par cat se poate de binevenite si din cate am putut sa constat bine documentate.Mult succes in continuare.

    1. Alin Avatar

      Asta-i poanta…

      De asemenea, de ce nu vrei să ne tutuim (mă rog, să mă tutuiești)?

  4. Mihai Avatar
    Mihai

    Nu cred ca “ma” sau “ba” ar rezolva ceva. Si mie mi-ar placea sa vad BD de calitate “pe acilea”. Povesti bune, cu desene bune aranjate bine si devenite populare. Dar asa cum si tu, daca imi pot permite, ai remarcat cu naduf, nu e prea aproape momentul acela. Desenatorii fac ce vor si treaba pe care o fac iese neclara si cam prosteasca iar scenaristii ia-i de unde nu-s. Cat despre “a trai” din BD e ceva mai fantastic pe aici decat povestirile lui Bilal.

    1. Alin Avatar

      Nici dumneavoastră nu cred că rezolvă ceva. Punea niște bariere unde-și nu au locul.

      Visul de a trăi din BD mi se pare cam stupid în cazul în care ceea ce se produce se vrea a fi personal și bun. Nu cred că-s prea mulți creatori, din toate artele, pe lumea asta care să facă numai ceea ce vor, cam când vor și să mai și trăiască decent din asta.

  5. Mihai Avatar
    Mihai

    Acum, te rog sa-mi scuzi cinismul. Dar pe aici a trai inseamna mai degraba a supravietui. Si daca in timp ce supravietuiesti mai faci si o pagina de BD pentru ca esti pasionat de asta, atunci imi pare ok.Tu ridici problema calitatii si a originalitatii. Daca ar fi dupa mine as ridica in momentul asta doar problema productivitatii: ai facut ceva in conditiile astea? Bravo tie! Lucrurile se decanteaza calitativ oricum in timp.

    1. Alin Avatar

      Ori trăiești din BD, ori faci BD în timpul liber, că-s două lucruri diferite.

  6. Mihai Avatar
    Mihai

    Asta incercam sa spun. Ca pe aici nu se traieste din BD. Singurul lucru pe care il avem in domeniul asta sunt amatorii si ei sunt mult prea aspru si pe nedrept criticati.

    1. Alin Avatar

      Ori la fel de prea lăudați și încurajați. Pana mea, răspunsul la critici nu-i dispariția mea și a restul anonimilor de pe forumuri, ci dezvoltarea unui obraz mai gros și perseverență. Dacă îi atinge ce zic niște necunoscuți pe net e grav.

      De asemenea, BDul nu trăiește într-un vid, ci într-un context cultural mult mai larg.

  7. Lucky_Shark Avatar

    Mihai, așa am crezut și eu până de curând. Până într-o zi când am scris un articol foarte laudativ la adresa unui proiect amatoricesc de pe la noi. Am făcut-o pentru că era la început și pentru că eram de acord cu punctul dvs de vedere că nu trebuie să îngropăm ceva ce nu prea s-a născut niciodată.
    Problema cu această abordare este că oamenii nu sunt tâmpiți. Iar dacă lauzi ceva foarte prost, oricât ai insista că e la început, te discreditezi pe termen lung.
    După o serie de articole de tip FANZIN, numărul de cititori a scăzut. Devenisem un fel de goarnă în mijlocul pustiului tot mai pustiu.
    Spuneați de tonul folosit în acest articol… Fără acest ton, articolul ar fi fost atât de sec încât nu știu dacă ați fi interacționat cu noi aici.
    Articolele de pe acest site stârnesc reacții și datorită tonului. Faptul că oamenii discută cu aprindere despre eforturile amatoricești de azi sunt convins că nu vor face pe termen lung decât să-i ambiționeze pe amatori să devină profesioniști. Scuze – artiști adevărați… Nu profesioniști, pentru că un profesionist este remunerat suficient pentru a trăi în schimbul serviciilor sale, ceea ce nu cred că va fi cazul la noi – cel puțin încă o perioadă. Așa că momentan în RO poți spera doar la statutul de artist.
    Iar dacă aspiri la acest statut, atunci pregătește-te și, mai ales, bucură-te că ești criticat de cineva bine documentat.

  8. Alin Avatar

    @Mihai, Lucky_Shark
    Nu cred că pot să ofer un răspuns mai comprehensiv și complet decât articolul ăsta.

  9. Laurentiu Avatar
    Laurentiu

    Bai deci ai dreptate in ce spui, sfaturile sunt foarte bune. In privinta critici eu de 6 ani sunt criticat pe forumuri, pe un forum, singura chestie din critica este ca ma ambitioneaza, cu timpul am vazut ca este necesara, chiar foarte necesara. Acum cei care critica sunt de obicei si ei la randul lor niste nulitati in desen, da nu trebuie sa fii artist foarte bun ca sa devii critic de arta. Iar chestia asta ca trebuie sa ai un obraz mai gros asa este. Am vazut ca in timp ce unii spun ca nu sunt bun altii ma platesc pentru desenele mele. Deci atentie mare ce cerni prin sita din critica, trebuie luata partea buna care te ajuta la evolutie. Si da fara critica nu se poate.

    1. Alin Avatar

      Să punctăm la modul cel mai pedant cu putință, pentru a rămâne în tonul articolului:

      *Articolul este un pamflet și aș prefera să fie tratat ca atare. Ce zice ok pe acolo sunt banalități care nici măcar nu ar trebui spuse.

      *Nu prea văd care-i legătură între gradul de stăpânire a unei arte și dreptul de a-ți da cu părerea asupra ei. Contează ce zic și cum argumentează, nu cât de bine știu ei să deseneze.

      *Criticul face mult mai multe lucruri decât să-și dea cu părerea asupra calității unei opere. Este persoane ce face o critică lucrării, nu neapărat cel care o critică.

      *Poți să faci desene foarte bune dintr-un anumit punct de vedere, dar tot să faci benzi desenate proaste.

      (Nu merge lista în comentarii. Și vroiam să pun în practică bruma de HTML ce știu)

      1. IronMAN Avatar

        poți exersa în următorul articol 🙂

        1. Alin Avatar

          Nu, nu le afișează bine.

          • Așa arată un unordered list.
            1. Și ordered.
  10. Victor Grigoriu Avatar
    Victor Grigoriu

    În Google Reader arată bine 🙂

  11. Victor Grigoriu Avatar
    Victor Grigoriu

    Cre’ că aveți voi ceva css aiurea.

Leave a Reply to Alin Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.